ما ما سایت

ساخت وبلاگ
مکمل های آهن سیدرالاولین مکمل آهن به فرم لیپوزومال (بدون عارضه گوارشی) در ایرانشرکت فارمانوترا ایتالیا برای اولین بار در دنیا اقدام به ارائه محصول نوآورانه خود به نام "سیدرال" به بازار کرده است. آهن موجود در محصولات سیدرال دارای قابلیت جذب بسیار بالا و کمترین عارضه گوارشی می باشد فناوری لیپوزومال فر ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 259 تاريخ : جمعه 27 اسفند 1395 ساعت: 6:22

استرس در بارداری یک مسئله شایع بین خانم های باردار است.از استرس در مورد سلامت جنین گرفته تا جنسیت جنین ؛ زایمان ، مدرسه و ودانشگاه  ؛ که همین دغدغه ها و تنش ها تاثیراتی را روی مادر و جنین می گذارد.در این مقاله سعی کردیم شما را از تاثیرات استرس در بارداری و روش های کاهش آن آگاه کنیم.بارداری مساله ای همراه با استرس: از زمانی که یک خانم متوجه بارداری خود می شود موضوعات و دغدغه های زیادی فکرش رامشغول میکند.مثل باور مادر شدن ،مسعولیت های آن ، نگرانی در مورد سلامت جنین ، گاهی جنسیت جنین ، نگرانی در مورد زایمان و یا حتی آینده نوزاد خود.البته یه مقدار استرس بخاطر تغییرات هورمونی طبیعی است ولی به شرطی که کنترل شده باشد.استرس و تاثیرات آن بر بارداری:استرس دوران بارداری ریسک ابتلا به بیماری فشار خون بالا و مشکلات قلبی را افزایش میدهد.استرس باعث ایجاد بی خوابی ، سردرد ، کاهش اشتها و در نتیجه نتیجه نامطلوب روی جنین میشود.استرس همچنین باعث افزایش احتمال زایمان زودرس می شود که خود زایمان زودرس هم عواقب زیادی مثل نارس بودن جنین وزن کم هنگام تولد و... دارد.سیستم ایمنی بدن مادر باردار در اثر استرس ضعیف ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 232 تاريخ : جمعه 20 اسفند 1395 ساعت: 15:43

امروزه به ‌خاطر تغذیه و رژیم غذایی مدرن، از هر دو نفر در جهان، یک نفر به فرسایش مینای دندان دچار است.خمیردندان Oral-B Pro-Expert Strong Teeth با ترکیب منحصربه ‌فرد حاوی استانوس فلوراید، نقاط ضعیف مینای دندان را بازسازی و آن را در برابر اسید غذا مقاوم کرده، محیط دهان را سالم‌تر و دندان‌ها را مستحکم‌تر می‌نماید.امروزه سلامت دهان، تحت هجوم رژیم غذایی مدرن است. جالب این‌ است که بیش‌تر مشکلات مربوط به دهان و دندان در اثر تغذیه‌ی سالم و رژیم‌های متعادل به وجود می‌آیند!اسید غذا که بیش‌تر در آب میوه‌ها، سبزیجات و میوه‌ها موجود است، باعث فرسایش سطح دندان‌ها شده و مینای دندان را ضعیف می‌کند. این امر منجر به از دست رفتن ۱۰ درصد از مینا طی یک سال می‌شود. در حال حاضر از هر دو نفر، یک نفر به فرسایش مینای دندان دچار است. این عارضه موجب می‌شود دندان‌ها روز به روز ضعیف‌تر شوند. خمیردندان  Oral-B Pro-Expert Strong Teeth دهان را سالم‌تر و دندان‌ها را قوی‌تر می‌کند.اغلب مردم نمی‌دانند که بیش از ۹۰ درصد خمیردندان‌ها، به دلیل داشتن فلوراید عادی، نمی‌توانند به اندازه‌ی کافی از مینای دندان در برابر فرسایش محا ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 312 تاريخ : دوشنبه 2 اسفند 1395 ساعت: 6:03

سمعک ها را براساس مدار پردازشی و محل قرار گیری بر روی گوش به چند گروه تقسیم بندی می شوند. تقسیم بندی انواع سمعک ها براساس مدار پردازشی:سمعک های آنالوگ:سمعک آنالوگ، سمعک هایی هستند که کمیت فیزیکی یعنی صوت را به کمیت فیزیکی دیگر یعنی الکتریسیته تبدیل می کنند. سیگنال های الکتریکی را به تقویت کننده می فرستند و بعد از تقویت به گیرنده یا رسیور تحویل می شود. مدار پردازشی سمعک های آنالوگ عملیات های کمتری را نسبت به نسل جدیدتر انجام می دهد. سمعک های آنالوگ، ولوم کنترل جهت تنظیم صدا دارند و فقط یک برنامه بر روی آنها نصب می شود.سمعک قابل برنامه ریزی: سمعکی است که به واسطه تقویت کننده ها و فیلتر هایی که دارد می تواند از منبع دیجیتالی استفاده کند. بوسیله هایپرو به کامپیوتر وصل می شوند و تنظیم می شوند. بیش از یک برنامه بر روی انها نصب می شود.سمعک دیجیتال، به واسطه کامپیوتر برنامه ریزی می شوند. سیگنال ورودی در آنها دیجیتالی می شود. مدارات پردازسی دیجیتالی(DSP) در آنها استفاده می شود. بسته به تعداد باند و کانال تعداد برنامه ها نیز متغیر است. هر چه تعداد باند و کانال بیشتر باشد ادیولوژیست می تواند تنظی ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 225 تاريخ : دوشنبه 2 اسفند 1395 ساعت: 6:03

یکی از اهداف تنظیم خانواده فاصله گذاری مناسب بین فرزندان است.در زمان های نه چندان دور والدین به خاطر ناآگاهی به فاصله سنی فرزندان خود اهمیتی نمی دادند اما امروزه این مسئله به یک دغدغه مهم برای پدر و مادر تبدیل شده تا جایی که عده ای از والدین برای این موضوع به مشاور مراجعه میکنند.محققان بهترین فاصله سنی برای بارداری مجدد را بین 3 تا 5 سال درنظر میگیرند چون هم عوارض بارداری و هم عوارضی که در آینده برای فرزندان ایجاد میشود کمتر است.در زیر به بررسی آسیب های فاصله سنی کمتر از سه سال و بیشتر از 5 سال پرداختیم.فاصله سنی کمتر از سه سال چه تاثیری برای مادر دارد؟سلامت روحی و جسمی مادر در خطر می افتد در واقع ذخایر آهن و کلسیم مادر کاهش میابد و احتمال مبتلا شدن مادر به پوکی استخوان زودرس، و همینطور کم خونی زیاد میشود.استراحت مادر برای بارداری دوم کم میشود چون مجبور است به کودک اول خود شیر بدهد و یا نیاز های اورا مرتب برطرف کند که همه اینها بارداری مادر را تحت تاثیر قرار میدهد در نتیجه ، جنین به خوبی رشد نمیکند و با وزن کم به دنیا می آید.بارداری یک بازه مهم برای سلامت جنین و مادر است حال تصور کنید ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 236 تاريخ : دوشنبه 2 اسفند 1395 ساعت: 6:03

از آنجایی که قسمت زیادی از بینندگان ماماسایت را دختران نوجوان تشکیل می دهند، لازم هست اینجا مطالبی را راجع به بلوغ در دختران قرار بدم. تا با کسب آگاهی هایی در رابطه با مسایل ساده، اما با اهمیت، بسیاری از سوالاتشون پاسخ داده بشه. ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 290 تاريخ : يکشنبه 29 فروردين 1395 ساعت: 20:07

واکسن های لازمه در دوران بارداری 

 واکسن هایی که در بارداری باید تزریق کنید

مادران باردار در طی بارداری همیشه استرس و نگرانی هایی در مورد وضعیت جنین شان دارند. به همین دلیل با تجویز هر دارو یا واکسنی اولین سوالی که ایجاد می شود این است که « آیا ضرری برای جنین ندارد »؟
شما مادران عزیز باید اطمینان داشته باشید که تجویز واکسن ها در صورت نیاز  و به صلاح دید پزشک می باشد و نه تنها هیچ مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی کند بلکه نزدن آن می تواند خطراتی برای مادر و جنین داشته باشد. ما در این جا با بیان ساده در مورد واکسن های که در این دوران می توان استفاده کرد و هم چنین واکسن هایی که در بارداری منع مصرف دارند و نباید استفاده شود توضیحاتی ارائه می دهیم به امید این که برای مادران مفید واقع شود .

واکسن های روتین بارداری 

 سه واکسنی که در دوران بارداری به صورت روتین برای مادران توصیه می شود شامل : واکسن آنفلونزا، واکسن کزاز - دیفتری و واکسن هپاتیت ب می باشد.

واکسن آنفلونزا در بارداری

آنفلوانزا یکی از بیماری های شایع در فصل های سرد سال می باشد که با تب ،سوزش گلو و دردهای عضلانی شروع می شود .بنابر توصیه وزارت بهداشت کشور تمام مادران باردار باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند. مادرانی که که در اوایل آبان تا اسفند  باردار هستند  باید یک دوز واکسن غیر فعال آنفلونزا را (در هر سنی از بارداری که هستند) تزریق کنند. اما  مادرانی که به بیماری های خاصی ( بیماری قلبی و عروقی ،آسم، دیابت و یا نقص سیستم ایمنی و ....) مبتلا هستند  باید در هر ماهی از سال که باردار هستند باید نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند .

واکسن آنفولانزا در بارداری


نحوه تزریق واکسن آنفلوآنزا در بارداری

واکسن آنفولانزا باید در دوزی که پزشک تجویز کرده به صورت داخل عضلانی یا زیر جلدی عمیق تزریق شود.

عوارض واکسن آنفلوآنزا در بارداری

باید بدانید که  محل تزریق اصولا کمی قرمز و متورم می شود که مشکلی نیست و خودبخود برطرف می شود.
 واکسن های آنفولانزا در تمامی مراحل بارداری قابلیت مصرف دارند. بی خطری آن در سه ماه دوم و سوم ، (نسبت به سه ماهه اول) بیشتر ثابت شده است.  همچنین واکسن آنفولانزا را می توان در دوران شیردهی تجویز کرد.

تحقیقات نشان داده است مادران بارداری که واکسن آنفلونزا را دریافت کرده اند میزان بروز بیماری آنفلونزا در نوزادان آن ها 63 درصد کاهش یافته است. و هم چنین بیماری های تنفسی تب دار در این نوزادان 33 ددرصد کاهش یافته است .
تازه‌ ترین بررسی‌های انجام شده بر روی واکسن آنفلوانزا نشان می‌دهد که تجویز واکسن آنفولانزا در دوران بارداری خطری برای جنین به همراه ندارد. در گزارشی که اخیراً در پانزدهمین کنفرانس بنیاد ملی بیماریهای عفونی با محوریت «پژوهش در واکسن» در شهر Baltimore ایالت Maryland امریکا ارائه گردید، بر بی‌خطر بودن واکسن آنفلوانزا در جنین تأکید شده است. (بیشتر بدانید: آنفولانزا در بارداری)


واکسن کزاز، دیفتری (دوگانه ویژه بزرگسالان ):

بیماری کزاز یک بیماری عفونی خطرناک می باشد علائم بیماری کزاز به صورت سفتی غیر قابل کنترل عضلات ناحیه گردن ، قفل شدن دندان ها و سفتی کل عضلات بدن تظاهر می کند و اصولا به دنبال آلودگی زخم های عمیق  یا حتی بریدگی های جزیی پوست با باکتری به نام کلستریدیوم تتانی ایجاد می شود . ایمن شدن نسبت به این بیماری تنها از طریق واکسیناسیون و انتقال آنتی بادی از مادر به جنین می باشد .مادران باردار با تزریق واکسن کزاز می توانند هم خودشان و هم نوزادشان را در برابر این بیماری محافظت کنند .طبق برنامه واکسیناسیون کشوری زنان در سنین باروری و هم چنین زنان باردار باید نسبت به این بیماری واکسینه شوند. زنان در سنین باروری باید طبق جدول زیر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند : (بیشتر بدانید: واکسن کزار در بارداری)

نوبت  حداقل فاصله درصد ایمنی 
 اول - -
 دوم یک ماه سه سال
 سوم شش ماه  پنج سال
 چهارم یک سال  ده سال
 پنجم یک سال تا پایان سن باروری

واکسن کزاز در بارداری
 


*در مادراني كه قبلاً واکسن کزاز نزده اند، دو  نوبت تزریق  واکسن دوگانه (کزاز و دیفتری )  انجام مي شود: 
 نخستین تزریق در هفتۀ 20-16 بارداری و تزریق دوم در هفتۀ 24-20
 حداقل باید یک ماه بین دو تزریق فاصله باشد و بهتر است تزریق دوم دست کم یک ماه پیش از زمان زایمان انجام شود.


 *اگر مادر بارداری قبلا این واکسن را دریافت کرده ، فقط یک نوبت تزریق کافی است.
*  مادرانی که قبلا واکسن کزاز زده اند اما بیش از 10 سال از آخرین تزریق میگذرد ، در هفته 28 بارداری باید واکسن بزنند.

واکسن هپاتیت B

بیماری هپاتیت ب یک بیماری عفونی است که کبد را درگیر میکند عامل این بیماری یک ویروس می باشد این ویروس از راه خونی (مانند انتقال خون ) ، از راه جنسی و هم چنین از طریق مادر به نوزاد ( در دوران بارداری )  منتقل می شود. (بیشتر بدانید :  هپاتیت در بارداری)

واکسن هپاتیت در بارداری


چطور متوجه بشم که به واکسن هپاتیت نیاز دارم یا نه ؟ 

به سادگی ! با انجام آزمایش آنتی بادی هپاتیت ! اگر میزان آنتی بادی هپاتیت شما بالا باشد ( و در عین حال ، آنتی ژن ش منفی باشد) این یعنی شما مصونیت دارید . اما اگر پایین باشد، یعنی نیاز به واکسن دارید . 
این واکسن در سه نوبت باید استفاده شود:

  •  اولین مراجعه نوبت اول واکسن تزریق می شود.
  •  نوبت دوم یک ماه بعد از نوبت اول تزریق می شود.
  • نوبت سوم نیز 6 ماه بعد از نوبت " اول" می باشد. 

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 306 تاريخ : پنجشنبه 26 فروردين 1395 ساعت: 5:32

سرطان پستان یک غده بدخیم است که از سلول‌های بافت پستان منشاءء می‌گیرد. این سرطان اغلب در زنان ایجاد میشود ولی مردان نیز میتوانند به آن دچار شوند. موضوع صحبت ما در این بخش سرطان سینه در زنان است.

آشنایی با انواع سرطان پستان

علت سرطان پستان چیست؟

تغییرات مشخصی در DNA سلول‌های طبیعی پستان، باعث سرطانی شدن آنها میشود. DNA یک ساختار شیمایی در هر کدام از سلول‌های بدن است که ساختار ژن‌های ما و دستورالعمل عملکرد سلول‌ها را مشخص میکنند. بعضی از تغییرات ارثی در DNA باعث افزایش ریسک سرطان شده و مسئول بعضی انواع سرطان‌های فامیلی میشوند ولی اکثر سرطان‌های سینه در اثر آسیب و تغییرات ناگهانی و تصادفی DNA در یک سلول منفرد و نه به‌صورت تغییر ارثی طی زندگی طبیعی یک زن ایجاد میشوند. به اینها تغییرات اکتسابی گفته میشود و اکثر انواع سرطان‌های سینه در اثر چندین جهش و تغییر اکتسابی در ژن سلول ایجاد میشوند. اما تا امروز علت اغلب این جهش‌های اکتسابی که منجر به سرطان سینه میشوند، ناشناخته است.

با وجودی که علت قطعی سرطان سینه شناخته شده نیست، ولی ریسک فاکتور و عوامل خطر مشخصی مرتبط با بیماری شناخته شده‌اند. عامل خطرساز، هر چیزی است که شانس فرد را برای ابتلا به بیماری مثل سرطان افزایش میدهد. انواع مختلف سرطان، ریسک فاکتورهای متفاوتی دارند. بعضی از این عوامل خطرساز مثل سیگار کشیدن، الکل و رژیم غذایی قابل تغییر بوده و بستگی به نحوه زندگی فرد دارد. ولی سایر عوامل مثل سن، نژاد و جنس یا سابقه خانوادگی ثابت و غیرقابل تغییرند. ولی داشتن یک عامل خطرساز و یا حتی چند مورد به این معنی نیست که فرد به بیماری دچار میشود.

بعضی زنان با یک و یا چندین عامل خطرساز، هیچ‌گاه به سرطان سینه مبتلا نمیشوند. و نیز اغلب زنان با سرطان پستان هیچ ریسک فاکتور شناخته شده‌ای ندارند. در نتیجه با وجودی که تمام زنان در ریسک ابتلا به سرطان سینه هستند، عوامل زیر باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری میشوند.

با وجودی که بسیاری از این ریسک فاکتورها شانس ابتلا و پیشرفت سرطان سینه را افزایش میدهند، هنوز مشخص نیست که دقیقاً این عوامل چگونه باعث سرطانی شدن سلول‌ها میشوند.

به‌ نظر میرسد هورمون نقش بسیار مهمی ‌در بعضی از انواع سرطان سینه ایفا میکند ولی نحوه ایجاد و روند آن به‌طور کامل شناخته‌شده نیست. در اینجا ببینید آموزش تصویری خودآزمایی سرطان پستان

شناخت بافت پستان

برای شناخت این بیماری، آشنایی با اصول اولیه، ساختار طبیعی و قسمت‌های مختلف بافت پستان بسیار کمک‌کننده است.

بافت پستان خانم‌ها از چندین قسمت تشکیل شده است:

  • لوبول‌ها: غددی که شیر تولید میکنند.
  • مجاری: لوله‌های کوچکی که شیر را از غدد تولیدکننده شیر به نوک پستان انتقال میدهند.

بافت چربی  که اطراف لوبول و مجاری را فراگرفته است . 
بافت همبند و عروق خونی و ...


اغلب سرطان‌های سینه از سلول‌هایی که جدار مجاری را میپوشانند منشاءء میگیرند (و به آنها سرطان داکتال یا مجرایی گفته میشود) . بعضی دیگر از سلول‌های غدد ترشح‌کننده شیر منشاء میگیرند (به آنها سرطان لوبولار گفته میشود) و تعداد کمی ‌از سایر بافت‌ها منشاء میگیرند.

سیستم لنفاوی

سیستم لنفاوی به دلیل اینکه یکی از راه‌های انتشار سلول‌های سرطانی پستان میباشد، بسیار مهم است. این سیستم از قسمت‌های متعددی تشکیل شده است.

1. گره‌های لنفاوی: تجمعات سلول‌های ایمنی کوچک و لوبیایی شکل که با عروق لنفاوی مرتبطند. این سلول‌ها نقش مهمی ‌در مقابله با عفونت ایفا میکنند. عروق لنفاوی مشابه وریدهای کوچکی هستند که به‌جای خون مایع شفافی به نام لنف را از بافت پستان خارج میکنند.

سلول‌های بافت سرطانی میتوانند وارد عروق لنفاوی شده و از راه آنها شروع به رشد در گره‌های لنفاوی کنند. اغلب عروق لنفاوی بافت پستان به گره‌های لنفاوی زیر بغل میریزند اگر سلول‌های سرطانی به این گره‌های لنفاوی زیر بغل راه یابند و رشدشان را ادامه دهند باعث بزرگی و تورم این غدد و گره‌ها میشوند. تشخیص این که سلول‌های سرطانی به این گره‌ها و غدد لنفاوی انتشار یافته‌اند بسیار مهم است. چون انتشار به این گره‌ها، احتمال انتشار آنها در سیستم گردش خون و گسترش به سایر قسمت‌های بدن را بیش‌تر میکند. و این حالت روی برنامه درمانی مؤثر است.

عروق لنفاوی بافت پستان

انواع اصطلاحات مربوط به سرطان سینه

ممکن است برایتان سخت باشد که معنی و مفهوم بعضی واژه‌ها و اصطلاحاتی که تیم پزشکیتان برای صحبت در مورد سرطان سینه به‌کار میبرند را متوجه شوید.

در اینجا برای آگاهی بیش‌تر بعضی کلمات کلیدی که برای توصیف سرطان سینه به‌کار میروند آورده شده‌اند:

کارسینوم

این واژه برای توصیف سرطانی که از لایه داخلی پوشاننده هر عضوی ایجاد میشود به‌کار میرود. تقریباً تمام انواع سرطان سینه از نوع کارسینوم است مثل بافت پستان (چه کارسینوم داکتال (مربوط به مجاری) و چه کارسینوم لوبولار (مربوط به غدد ترشحی)

آدنوکارسینوم

نوعی از سرطان است که از بافت غده‌ای منشاء میگیرد.

(بافت غده‌ای شامل بافتی است که موادی تولید و ترشح میکند) لوبول‌ها و داکت و مجاری در بافت پستان، بافت غده‌ای هستند که وظیفه تولید شیر را بر عهده دارند. در نتیجه سرطان‌هایی که از این نواحی منشاء میگیرند آدنوکارسینوم نامیده میشوند.

کارسینوم درجا

این اصطلاح برای مراحل ابتدایی سرطان که هنوز سلول‌های سرطانی در لایه‌های سلولی منشاء گرفتة اولیه باقیمانده‌اند به‌کار میرود. در سرطان سینه این اصطلاح به این معنی است که سلول‌های سرطانی فقط در مجاری (در نوع کارسینوم داکتال یا مجرایی درجا) و یا فقط در غدد یا لوبول (در نوع کارسینوم لوبولار درجا) موجودند و به بافت‌های عمیق‌تری در بافت پستان و یا سایر اعضای بدن انتشار نیافته‌اند. گاهی اوقات به این نوع، سرطان پستان غیرمهاجم هم گفته میشود.

کارسینوم مهاجم و یا نفوذکننده و منتشرشده

سرطان مهاجم، نوعی است که از محدودة لایة سلولی اولیه که از آن منشاء گرفته، تجاوز کرده (برخلاف کارسینوم درجا). اغلب انواع سرطان‌های سینه از این نوع مهاجم هستند. چه نوع کارسینوم داکتال و چه نوع کارسینوم لوبولار.

سارکوم

سارکوم‌ها سرطان‌هایی هستند که از بافت‌های همبند بدن مثل بافت عضلانی، چربی و یا ساختارهای عروقی خونی منشاء میگیرند. سارکوم‌های پستان بسیار نادرند.

انواع مختلف سرطان سینه

انواع مختلف سرطان سینه شناخته شده‌اند. بسیاری از آنها بسیار نادرند. گاهی اوقات غده‌های پستان میتوانند ترکیبی از این انواع و یا مخلوطی از انواع سرطان‌های مهاجم و درجا باشند.

1. کارسینوم داکتال (مجرایی) درجا (DCIS)

شایع‌ترین نوع سرطان سینه غیرمهاجم است. و این نوع سرطان مجرایی درجا به این معناست که سلول‌های سرطانی تنها در مجاری پستان وجود دارند و از طریق جدار مجاری به داخل بافت پستان منتشر نشده است. تقریباً تمام زنان در این مرحله از سرطان قابل درمان‌اند. اغلب بهترین راه تشخیص این سرطان مجرایی درجا در مراحل اولیه از طریق ماموگرافی است.

2. کارسینوم درجای غده‌ای (لوبولار)(LCIS)

در این نوع، پروسه بدخیمی ‌از غدد تولیدکننده شیر شروع میشود ولی محدود به این سلول‌های غده‌ای باقی میماند و از جدار لوبول‌ها پیشروی نمیکند. با وجودی که این نوع سرطان لوبولی درجا نیز، سرطان واقعی نیست ولی داشتن این نوع کارسینوم باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان در زنان در آینده میشود. به همین دلیل، انجام ماموگرافی منظم و دقیق در زنان مبتلا به این نوع کارسینوم لوبولار درجا (LCIS) بسیار بسیار مهم است.

3. کارسینوم داکتال(مجرایی) مهاجم و نفوذ کنندIDC))

این نوع کارسینوم شایع‌ترین نوع سرطان سینه است. شروع اولیه آن از مجرایی شیری است. سپس از جدار مجاری عبور، نفوذ و گسترش مییابد و به بافت‌های مختلف پستان تهاجم میکند. و از آن طریق میتواند در سایر قسمت‌های بدن منتشر شود.
از هر 10 سرطان مهاجم سینه، 8 تا از نوع کارسینوم مهاجم مجرایی یا داکتال است.

4. کارسینوم لوبولار(غده‌ای) مهاجم و نفوذ کننده (ILC)

این نوع سرطان از غدد شیری یا لوبول‌ها منشاء میگیرند. میتوانند به بقیه قسمت‌های بدن پخش شوند. از هر 10 سرطان مهاجم سینه، یکی از این نوع است.

5. سرطان سینه التهابی (IBC)

این نوع غیرشایع سرطان سینه مهاجم 1% -3% انواع سرطان‌ سینه را شامل میشود.

اغلب یک توده مجزا وجود ندارد و در مقابل، پوست پستان قرمز و گرم شده و نمای ضخیم و سوراخ سوراخ مشابه پوست پرتقال پیدا میکند. پستان درگیر ممکن است بزرگتر، سفت‌تر، دردناک یا همراه خارش شود.

در مراحله اولیه، این نوع سرطان، اغلب با عفونت اشتباه میشود. به دلیل اینکه هیچ توده مشخصی در پستان وجود ندارد، در ماموگرافی قابل تشخیص نیست که باعث میشود تشخیص اولیه این سرطان در مراحل اولیه را سخت‌تر هم بکند. شانس، احتمال انتشار و پیش‌آگهی آن از سرطان مهاجم لوبولار و یا داکتال بالاتر است.

با تشکر از موسسه تحقیقات ،درمان و آموزش سرطان

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 274 تاريخ : پنجشنبه 26 فروردين 1395 ساعت: 5:32

سرطان پستان چیست ؟ 

سرطان پستان امروزه همان چیزی نیست که 20 سال پیش بود. در سایه آگاهی بیشتر، افزایش موارد تشخیص زودهنگام، و پیشرفت‌های به‌دست آمده در درمان، میزان بقای بیماران مبتلا به این بیماری در حال افزایش است. هر ساله تقریباً در 7000 نفراز مردم کشور این بیماری تشخیص داده می شود، اما  دلایل متعددی برای امیدوار ماندن این افراد وجود دارد.

عوامل خطر سرطان پستان

واضح‌ترین عامل خطر سرطان پستان، زن بودن است. مردان هم دچار این بیماری می‌شوند، اما این بیماری در زنان تقریباً 100 مرتبه رایج‌تر از مردان است.

دیگر عوامل خطر مهم، شامل داشتن سن بالای 55 سال یا دارا بودن فامیل نزدیکی است که به این بیماری دچار بوده است. اما باید به خاطر داشت که تا 80% از زنانی که دچار سرطان پستان می‌شوند کسانی هستند که این بیماری در خانواده آنها سابقه نداشته است.

در برخی از زنان خطر سرطان پستان بسیار بالا می‌باشد زیرا آنها تغییرات ژنی در ژن‌های خاصی را به ارث برده‌اند. ژن‌هایی که بیشتر از همه درگیر سرطان پستان هستند را BRCA1 و BRCA2 می‌نامند. در زنانی که این ژن‌ها جهش کرده‌اند، احتمال اینکه در طول عمر خود به سرطان پستان دچار شوند به 80%  می‌رسد. امکان دارد ژن‌های دیگری هم با خطر سرطان پستان مرتبط باشند. ممکن است داشتن اضافه وزن،  کم بودن فعالیت بدنی، و نوشیدن الکل خطر ایجاد سرطان پستان را افزایش دهد. شاید قرص‌های ضدبارداری و برخی از شکل‌های هورمون‌درمانی پس از یائسگی نیز خطر این بیماری را بیشتر کنند. اما پس از توقف مصرف این داروها، خطر به میزان نرمال برمی‌گردد. در نجات‌یافته‌ها، ممکن است انتخاب گزینه‌های صحیح مرتبط با سبک زندگی مفید واقع شود. مطالعات اخیر حاکی از آن است که شاید فعالیت بدنی به کمتر شدن خطر برگشت بیماری کمک کند، و می‌دانیم فعالیت بدنی روحیه را تقویت می‌نماید.

علایم سرطان پستان چیست ؟ 


سرطان پستان در اغلب موارد علائمی ندارد، اما گاهی اوقات امکان دارد زنان خودشان مشکلی که در پستانشان ایجاد شده است را کشف کنند .

دوستان عزیز لطفا پس از خواندن این مقاله ، در صورت دیدن یکی از علایم زیر ، سریع سرطان پستان را در خود تشخیص ندهید ! بلکه اینجت نشانه هایی را نام می برم که شما باید مراقب آنها باشید و فقط پیگیری کنید . ان شا اله که چیزی نباشد . 


•    لمس توده ی بدون درد 
•   تغییر در اندازه و شکل پستان
•    ورم کردن زیر بغل (خصوصا یک طرفه)
•    ایجاد تغییراتی در ظاهر نوک پستان یا ترشحات آن
ممکن است دردناک بودن پستان هم یکی از علائم سرطان  باشد، اما این علامت رایجی نیست.

سرطان التهابی پستان چیست ؟ 


سرطان التهابی پستان نوعی نادر و با رشد سریع از سرطان است که اغلب باعث ایجاد توده  بارزی نمی شود. به‌جای آن، امکان دارد پوست پستان ضخیم و قرمز شده و شاید پستان، مانند پوست پرتقال، گود افتادگی‌هایی پیدا کند. ممکن است این ناحیه گرم یا به‌طور غیرطبیعی حساس هم شده و ورم‌هایی در آن ظاهر شود که به جوش شباهت دارند.

پیشگیری از سرطان پستان 


هرچه سرطان پستان زودتر ردیابی شود، درمان آن آسان‌تر خواهد بود .

همیشه به زنان توصیه شده که حداقل ماهی یک بار پستان های خود را چک کنند . اما  اگر زنی بخواهد معاینه شخصی پستان را انجام دهد، باید حتماً شیوه انجام این کار را از پزشک یا مامای خود آموزش ببیند .  

اگر توده ای در پستان خود لمس کردید :

اول اینکه نباید وحشت کنید. 80 درصد توده‌های موجود در پستان سرطانی نیستند. اینجا توضیح داده ام. بلکه اکثر این توده‌ها کیست‌های بی‌ضرر یا تغییرات بافتی مرتبط با سیکل قاعدگی زنان می باشند. اما اگر  چیزی غیرعادی در پستان خود پیدا کردید، باید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. اگر این چیز غیرعادی سرطان باشد، هرچه زودتر پیدا شود بهتر خواهد بود. و اگر سرطانی نباشد، به هر حال تست کردن آن باعث آسودگی شما  می شود. 

نمونه برداری از توده پستان 


 تنها راه مطمئن تعیین اینکه  آیا توده‌ای سرطانی می باشد این است که از آن نمونه‌برداری شود که گاهی اوقات این کار با استفاده از یک سوزن انجام می‌شود، تا در آزمایشگاه بر روی آن معاینات بیشتری صورت گیرد. گاهی اوقات نیز برای برداشتن بخشی ازتوده یا کل آن جهت انجام معاینات، عمل جراحی صورت می گیرد.

    
برخی از انواع سرطان پستان توسط هورمون‌های استروژن و پروژسترون تشدید می‌شوند. با انجام نمونه‌برداری می‌توان مشخص نمود که آیا تومور دارای گیرنده‌های استروژن (ER مثبت) و یا گیرنده‌های پروژسترون (PR مثبت) است. تقریباً دو سوم از موارد سرطان پستان نسبت به هورمون حساس هستند. چند دارو در دسترس است که با استفاده از آنها می‌توان مانع از آن شد که هورمون ها باعث پیشبرد  رشد بیشتر سرطان  شوند.
 تقریباً 20% از بیماران، سلول‌های سرطانی پستان دارای تعداد بسیار زیادی گیرنده پروتئینی به نام HER2 هستند. این نوع سرطان، که آن را HER2 مثبت می‌نامند، گرایش دارد سریع‌تر از دیگر شکل‌های سرطان پستان گسترش یابد. تعیین اینکه آیا تومور HER2 مثبت است اهمیت دارد، زیرا برای این شکل از سرطان از درمان‌های خاصی استفاده می شود.

مرحله بندی سرطان پستان
پس از تشخیص سرطان پستان، گام بعدی تعیین اندازه تومور و میزان گسترش آن است. این فرآیند را مرحله‌بندی می‌نامند. پزشکان از مراحل صفر تا چهار استفاده می کنند تا شرح دهند که آیا سرطان به‌صورت موضعی در پستان وجود دارد، به غدد لنفاوی مجاور حمله نموده، یا در اندام‌های دیگر مانند ریه گسترش‌یافته است. دانستن مرحله و نوع سرطان پستان به گروه مراقبت بهداشتی کمک می‌کند  راهبرد درمانی را  تعیین کنند.
احتمال زنده ماندن بیمار مبتلا به سرطان پستان به شدت به این بستگی دارد که سرطان تا چه اندازه زود تشخیص داده شود. بر طبق گفته محققین، 100% از زنانی که دچار مرحله اول سرطان پستان هستند، در مقایسه با زنانی که به سرطان مبتلا نمی‌باشند، دست‌کم 5 سال زنده می‌مانند، و بسیاری از زنان این گروه برای همیشه عاری از سرطان می‌مانند. هرچه سرطان پیشرفته‌تر باشد، این درصد بقا پایین‌تر می‌رود. در مرحله چهارم سرطان پستان، میزان بقای نسبی 5 ساله به 20% کاهش می‌یابد. اما امکان دارد با یافتن درمان های مؤثرتر این درصدهای بقا افزایش یابد.

درمان سرطان پستان 

1.جراحی
انواع متعددی از جراحی سرطان پستان وجود دارد که از بیرون آوردن ناحیه اطراف توده (توده‌برداری یا جراحی حفظ پستان) تا برداشتن کل پستان (Mastectomy) متغیر است.

2.پرتودرمانی (رادیوتراپی )

 از پرتوهای پرانرژی برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. امکان دارد از پرتودرمانی پس از انجام عمل جراحی استفاده کنند تا سلول‌های سرطانی باقی‌مانده در بدن را از بین ببرند.  برای درمان سرطانی  که به دیگر قسمت‌های بدن گسترش‌یافته است هم می‌توان از پرتودرمانی همراه با شیمی‌درمانی استفاده کرد. ممکن است عوارض جانبی شامل خستگی و تورم  یا احساسی شبیه به آفتاب سوختگی در ناحیه درمان شده باشد.زشک خود درباره نقاط قوت و ضعف این رویه‌ها مشورت نماید.

3.شیمی درمانی
در شیمی‌درمانی از دارو برای کشتن سلول‌های سرطانی موجود در سراسر بدن استفاده می‌شود. این داروها اغلب در داخل ورید تزریق می‌شوند، اما گاهی اوقات بیمار آنها را بلع می‌کند یا آنها را در بدن او تزریق می کنند. ممکن است پس از عمل جراحی از شیمی‌درمانی برای کاهش دادن احتمال برگشت سرطان استفاده کنند. در زنان مبتلا به سرطان پستان پیشرفته، ممکن است شیمی‌درمانی در کنترل نمودن رشد سرطان مفید واقع شود.امکان دارد عوارض جانبی شامل ریزش مو، تهوع، خستگی، و بالاتر رفتن خطر عفونت باشد.

4.هورمون درمانی
هورمون‌درمانی یکی از درمان‌های مؤثر برای زنان مبتلا به سرطان ER مثبت یا PR مثبت است. اینها سرطان‌هایی هستند که در پاسخ  به هورمون‌های استروژن یا پروژسترون سریع‌تر رشد می‌کنند. با هورمون‌درمانی می‌توان از این تأثیر جلوگیری نمود. از هورمون‌درمانی بیشتر از همه پس از جراحی سرطان پستان استفاده می‌کنند تا به جلوگیری از برگشت سرطان کمک شود. همچنین امکان دارد هورمون‌درمانی برای کاهش دادن احتمال ایجاد سرطان در زنانی به‌کار رود که با بالا بودن خطر سرطان پستان مواجه هستند. هدف‌درمانی‌ها داروهای جدیدتری هستند که ویژگی‌های خاصی را در داخل سلول‌های سرطانی هدف می‌گیرند. به‌عنوان مثال، در بدن زنان مبتلا به سرطان پستان HER2 مثبت مقدار بسیار زیادی از پروتئینی به نام HER2  وجود دارد. با هدف‌درمانی می‌توان از پیشبرد رشد سلول‌های سرطانی توسط این پروتئین جلوگیری کرد. این داروها اغلب همراه با شیمی‌درمانی استفاده می‌شوند؛ و معمولاً، در مقایسه با شیمی‌درمانی، عوارض جانبی خفیف‌تری ایجاد می‌کنند.
 

با تشکر ازموسسه تحقیقات ، درمان و آموزش سرطان

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 623 تاريخ : پنجشنبه 26 فروردين 1395 ساعت: 5:32

واکسن های لازمه در دوران بارداری 

 واکسن هایی که در بارداری باید تزریق کنید

مادران باردار در طی بارداری همیشه استرس و نگرانی هایی در مورد وضعیت جنین شان دارند. به همین دلیل با تجویز هر دارو یا واکسنی اولین سوالی که ایجاد می شود این است که « آیا ضرری برای جنین ندارد »؟
شما مادران عزیز باید اطمینان داشته باشید که تجویز واکسن ها در صورت نیاز  و به صلاح دید پزشک می باشد و نه تنها هیچ مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی کند بلکه نزدن آن می تواند خطراتی برای مادر و جنین داشته باشد. ما در این جا با بیان ساده در مورد واکسن های که در این دوران می توان استفاده کرد و هم چنین واکسن هایی که در بارداری منع مصرف دارند و نباید استفاده شود توضیحاتی ارائه می دهیم به امید این که برای مادران مفید واقع شود .

واکسن های روتین بارداری 

 سه واکسنی که در دوران بارداری به صورت روتین برای مادران توصیه می شود شامل : واکسن آنفلونزا، واکسن کزاز - دیفتری و واکسن هپاتیت ب می باشد.

واکسن آنفلونزا در بارداری

آنفلوانزا یکی از بیماری های شایع در فصل های سرد سال می باشد که با تب ،سوزش گلو و دردهای عضلانی شروع می شود .بنابر توصیه وزارت بهداشت کشور تمام مادران باردار باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند. مادرانی که که در اوایل آبان تا اسفند  باردار هستند  باید یک دوز واکسن غیر فعال آنفلونزا را (در هر سنی از بارداری که هستند) تزریق کنند. اما  مادرانی که به بیماری های خاصی ( بیماری قلبی و عروقی ،آسم، دیابت و یا نقص سیستم ایمنی و ....) مبتلا هستند  باید در هر ماهی از سال که باردار هستند باید نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند .

واکسن آنفولانزا در بارداری


نحوه تزریق واکسن آنفلوآنزا در بارداری

واکسن آنفولانزا باید در دوزی که پزشک تجویز کرده به صورت داخل عضلانی یا زیر جلدی عمیق تزریق شود.

عوارض واکسن آنفلوآنزا در بارداری

باید بدانید که  محل تزریق اصولا کمی قرمز و متورم می شود که مشکلی نیست و خودبخود برطرف می شود.
 واکسن های آنفولانزا در تمامی مراحل بارداری قابلیت مصرف دارند. بی خطری آن در سه ماه دوم و سوم ، (نسبت به سه ماهه اول) بیشتر ثابت شده است.  همچنین واکسن آنفولانزا را می توان در دوران شیردهی تجویز کرد.

تحقیقات نشان داده است مادران بارداری که واکسن آنفلونزا را دریافت کرده اند میزان بروز بیماری آنفلونزا در نوزادان آن ها 63 درصد کاهش یافته است. و هم چنین بیماری های تنفسی تب دار در این نوزادان 33 ددرصد کاهش یافته است .
تازه‌ ترین بررسی‌های انجام شده بر روی واکسن آنفلوانزا نشان می‌دهد که تجویز واکسن آنفولانزا در دوران بارداری خطری برای جنین به همراه ندارد. در گزارشی که اخیراً در پانزدهمین کنفرانس بنیاد ملی بیماریهای عفونی با محوریت «پژوهش در واکسن» در شهر Baltimore ایالت Maryland امریکا ارائه گردید، بر بی‌خطر بودن واکسن آنفلوانزا در جنین تأکید شده است. (بیشتر بدانید: آنفولانزا در بارداری)


واکسن کزاز، دیفتری (دوگانه ویژه بزرگسالان ):

بیماری کزاز یک بیماری عفونی خطرناک می باشد علائم بیماری کزاز به صورت سفتی غیر قابل کنترل عضلات ناحیه گردن ، قفل شدن دندان ها و سفتی کل عضلات بدن تظاهر می کند و اصولا به دنبال آلودگی زخم های عمیق  یا حتی بریدگی های جزیی پوست با باکتری به نام کلستریدیوم تتانی ایجاد می شود . ایمن شدن نسبت به این بیماری تنها از طریق واکسیناسیون و انتقال آنتی بادی از مادر به جنین می باشد .مادران باردار با تزریق واکسن کزاز می توانند هم خودشان و هم نوزادشان را در برابر این بیماری محافظت کنند .طبق برنامه واکسیناسیون کشوری زنان در سنین باروری و هم چنین زنان باردار باید نسبت به این بیماری واکسینه شوند. زنان در سنین باروری باید طبق جدول زیر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند : (بیشتر بدانید: واکسن کزار در بارداری)

نوبت  حداقل فاصله درصد ایمنی 
 اول - -
 دوم یک ماه سه سال
 سوم شش ماه  پنج سال
 چهارم یک سال  ده سال
 پنجم یک سال تا پایان سن باروری

واکسن کزاز در بارداری
 


*در مادراني كه قبلاً واکسن کزاز نزده اند، دو  نوبت تزریق  واکسن دوگانه (کزاز و دیفتری )  انجام مي شود: 
 نخستین تزریق در هفتۀ 20-16 بارداری و تزریق دوم در هفتۀ 24-20
 حداقل باید یک ماه بین دو تزریق فاصله باشد و بهتر است تزریق دوم دست کم یک ماه پیش از زمان زایمان انجام شود.


 *اگر مادر بارداری قبلا این واکسن را دریافت کرده ، فقط یک نوبت تزریق کافی است.
*  مادرانی که قبلا واکسن کزاز زده اند اما بیش از 10 سال از آخرین تزریق میگذرد ، در هفته 28 بارداری باید واکسن بزنند.

واکسن هپاتیت B

بیماری هپاتیت ب یک بیماری عفونی است که کبد را درگیر میکند عامل این بیماری یک ویروس می باشد این ویروس از راه خونی (مانند انتقال خون ) ، از راه جنسی و هم چنین از طریق مادر به نوزاد ( در دوران بارداری )  منتقل می شود. (بیشتر بدانید :  هپاتیت در بارداری)

واکسن هپاتیت در بارداری


چطور متوجه بشم که به واکسن هپاتیت نیاز دارم یا نه ؟ 

به سادگی ! با انجام آزمایش آنتی بادی هپاتیت ! اگر میزان آنتی بادی هپاتیت شما بالا باشد ( و در عین حال ، آنتی ژن ش منفی باشد) این یعنی شما مصونیت دارید . اما اگر پایین باشد، یعنی نیاز به واکسن دارید . 
این واکسن در سه نوبت باید استفاده شود:

  •  اولین مراجعه نوبت اول واکسن تزریق می شود.
  •  نوبت دوم یک ماه بعد از نوبت اول تزریق می شود.
  • نوبت سوم نیز 6 ماه بعد از نوبت " اول" می باشد. 

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 281 تاريخ : يکشنبه 22 فروردين 1395 ساعت: 4:03

سرطان پستان یک غده بدخیم است که از سلول‌های بافت پستان منشاءء می‌گیرد. این سرطان اغلب در زنان ایجاد میشود ولی مردان نیز میتوانند به آن دچار شوند. موضوع صحبت ما در این بخش سرطان سینه در زنان است.

آشنایی با انواع سرطان پستان

علت سرطان پستان چیست؟

تغییرات مشخصی در DNA سلول‌های طبیعی پستان، باعث سرطانی شدن آنها میشود. DNA یک ساختار شیمایی در هر کدام از سلول‌های بدن است که ساختار ژن‌های ما و دستورالعمل عملکرد سلول‌ها را مشخص میکنند. بعضی از تغییرات ارثی در DNA باعث افزایش ریسک سرطان شده و مسئول بعضی انواع سرطان‌های فامیلی میشوند ولی اکثر سرطان‌های سینه در اثر آسیب و تغییرات ناگهانی و تصادفی DNA در یک سلول منفرد و نه به‌صورت تغییر ارثی طی زندگی طبیعی یک زن ایجاد میشوند. به اینها تغییرات اکتسابی گفته میشود و اکثر انواع سرطان‌های سینه در اثر چندین جهش و تغییر اکتسابی در ژن سلول ایجاد میشوند. اما تا امروز علت اغلب این جهش‌های اکتسابی که منجر به سرطان سینه میشوند، ناشناخته است.

با وجودی که علت قطعی سرطان سینه شناخته شده نیست، ولی ریسک فاکتور و عوامل خطر مشخصی مرتبط با بیماری شناخته شده‌اند. عامل خطرساز، هر چیزی است که شانس فرد را برای ابتلا به بیماری مثل سرطان افزایش میدهد. انواع مختلف سرطان، ریسک فاکتورهای متفاوتی دارند. بعضی از این عوامل خطرساز مثل سیگار کشیدن، الکل و رژیم غذایی قابل تغییر بوده و بستگی به نحوه زندگی فرد دارد. ولی سایر عوامل مثل سن، نژاد و جنس یا سابقه خانوادگی ثابت و غیرقابل تغییرند. ولی داشتن یک عامل خطرساز و یا حتی چند مورد به این معنی نیست که فرد به بیماری دچار میشود.

بعضی زنان با یک و یا چندین عامل خطرساز، هیچ‌گاه به سرطان سینه مبتلا نمیشوند. و نیز اغلب زنان با سرطان پستان هیچ ریسک فاکتور شناخته شده‌ای ندارند. در نتیجه با وجودی که تمام زنان در ریسک ابتلا به سرطان سینه هستند، عوامل زیر باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری میشوند.

با وجودی که بسیاری از این ریسک فاکتورها شانس ابتلا و پیشرفت سرطان سینه را افزایش میدهند، هنوز مشخص نیست که دقیقاً این عوامل چگونه باعث سرطانی شدن سلول‌ها میشوند.

به‌ نظر میرسد هورمون نقش بسیار مهمی ‌در بعضی از انواع سرطان سینه ایفا میکند ولی نحوه ایجاد و روند آن به‌طور کامل شناخته‌شده نیست. در اینجا ببینید آموزش تصویری خودآزمایی سرطان پستان

شناخت بافت پستان

برای شناخت این بیماری، آشنایی با اصول اولیه، ساختار طبیعی و قسمت‌های مختلف بافت پستان بسیار کمک‌کننده است.

بافت پستان خانم‌ها از چندین قسمت تشکیل شده است:

  • لوبول‌ها: غددی که شیر تولید میکنند.
  • مجاری: لوله‌های کوچکی که شیر را از غدد تولیدکننده شیر به نوک پستان انتقال میدهند.

بافت چربی  که اطراف لوبول و مجاری را فراگرفته است . 
بافت همبند و عروق خونی و ...


اغلب سرطان‌های سینه از سلول‌هایی که جدار مجاری را میپوشانند منشاءء میگیرند (و به آنها سرطان داکتال یا مجرایی گفته میشود) . بعضی دیگر از سلول‌های غدد ترشح‌کننده شیر منشاء میگیرند (به آنها سرطان لوبولار گفته میشود) و تعداد کمی ‌از سایر بافت‌ها منشاء میگیرند.

سیستم لنفاوی

سیستم لنفاوی به دلیل اینکه یکی از راه‌های انتشار سلول‌های سرطانی پستان میباشد، بسیار مهم است. این سیستم از قسمت‌های متعددی تشکیل شده است.

1. گره‌های لنفاوی: تجمعات سلول‌های ایمنی کوچک و لوبیایی شکل که با عروق لنفاوی مرتبطند. این سلول‌ها نقش مهمی ‌در مقابله با عفونت ایفا میکنند. عروق لنفاوی مشابه وریدهای کوچکی هستند که به‌جای خون مایع شفافی به نام لنف را از بافت پستان خارج میکنند.

سلول‌های بافت سرطانی میتوانند وارد عروق لنفاوی شده و از راه آنها شروع به رشد در گره‌های لنفاوی کنند. اغلب عروق لنفاوی بافت پستان به گره‌های لنفاوی زیر بغل میریزند اگر سلول‌های سرطانی به این گره‌های لنفاوی زیر بغل راه یابند و رشدشان را ادامه دهند باعث بزرگی و تورم این غدد و گره‌ها میشوند. تشخیص این که سلول‌های سرطانی به این گره‌ها و غدد لنفاوی انتشار یافته‌اند بسیار مهم است. چون انتشار به این گره‌ها، احتمال انتشار آنها در سیستم گردش خون و گسترش به سایر قسمت‌های بدن را بیش‌تر میکند. و این حالت روی برنامه درمانی مؤثر است.

عروق لنفاوی بافت پستان

انواع اصطلاحات مربوط به سرطان سینه

ممکن است برایتان سخت باشد که معنی و مفهوم بعضی واژه‌ها و اصطلاحاتی که تیم پزشکیتان برای صحبت در مورد سرطان سینه به‌کار میبرند را متوجه شوید.

در اینجا برای آگاهی بیش‌تر بعضی کلمات کلیدی که برای توصیف سرطان سینه به‌کار میروند آورده شده‌اند:

کارسینوم

این واژه برای توصیف سرطانی که از لایه داخلی پوشاننده هر عضوی ایجاد میشود به‌کار میرود. تقریباً تمام انواع سرطان سینه از نوع کارسینوم است مثل بافت پستان (چه کارسینوم داکتال (مربوط به مجاری) و چه کارسینوم لوبولار (مربوط به غدد ترشحی)

آدنوکارسینوم

نوعی از سرطان است که از بافت غده‌ای منشاء میگیرد.

(بافت غده‌ای شامل بافتی است که موادی تولید و ترشح میکند) لوبول‌ها و داکت و مجاری در بافت پستان، بافت غده‌ای هستند که وظیفه تولید شیر را بر عهده دارند. در نتیجه سرطان‌هایی که از این نواحی منشاء میگیرند آدنوکارسینوم نامیده میشوند.

کارسینوم درجا

این اصطلاح برای مراحل ابتدایی سرطان که هنوز سلول‌های سرطانی در لایه‌های سلولی منشاء گرفتة اولیه باقیمانده‌اند به‌کار میرود. در سرطان سینه این اصطلاح به این معنی است که سلول‌های سرطانی فقط در مجاری (در نوع کارسینوم داکتال یا مجرایی درجا) و یا فقط در غدد یا لوبول (در نوع کارسینوم لوبولار درجا) موجودند و به بافت‌های عمیق‌تری در بافت پستان و یا سایر اعضای بدن انتشار نیافته‌اند. گاهی اوقات به این نوع، سرطان پستان غیرمهاجم هم گفته میشود.

کارسینوم مهاجم و یا نفوذکننده و منتشرشده

سرطان مهاجم، نوعی است که از محدودة لایة سلولی اولیه که از آن منشاء گرفته، تجاوز کرده (برخلاف کارسینوم درجا). اغلب انواع سرطان‌های سینه از این نوع مهاجم هستند. چه نوع کارسینوم داکتال و چه نوع کارسینوم لوبولار.

سارکوم

سارکوم‌ها سرطان‌هایی هستند که از بافت‌های همبند بدن مثل بافت عضلانی، چربی و یا ساختارهای عروقی خونی منشاء میگیرند. سارکوم‌های پستان بسیار نادرند.

انواع مختلف سرطان سینه

انواع مختلف سرطان سینه شناخته شده‌اند. بسیاری از آنها بسیار نادرند. گاهی اوقات غده‌های پستان میتوانند ترکیبی از این انواع و یا مخلوطی از انواع سرطان‌های مهاجم و درجا باشند.

1. کارسینوم داکتال (مجرایی) درجا (DCIS)

شایع‌ترین نوع سرطان سینه غیرمهاجم است. و این نوع سرطان مجرایی درجا به این معناست که سلول‌های سرطانی تنها در مجاری پستان وجود دارند و از طریق جدار مجاری به داخل بافت پستان منتشر نشده است. تقریباً تمام زنان در این مرحله از سرطان قابل درمان‌اند. اغلب بهترین راه تشخیص این سرطان مجرایی درجا در مراحل اولیه از طریق ماموگرافی است.

2. کارسینوم درجای غده‌ای (لوبولار)(LCIS)

در این نوع، پروسه بدخیمی ‌از غدد تولیدکننده شیر شروع میشود ولی محدود به این سلول‌های غده‌ای باقی میماند و از جدار لوبول‌ها پیشروی نمیکند. با وجودی که این نوع سرطان لوبولی درجا نیز، سرطان واقعی نیست ولی داشتن این نوع کارسینوم باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان در زنان در آینده میشود. به همین دلیل، انجام ماموگرافی منظم و دقیق در زنان مبتلا به این نوع کارسینوم لوبولار درجا (LCIS) بسیار بسیار مهم است.

3. کارسینوم داکتال(مجرایی) مهاجم و نفوذ کنندIDC))

این نوع کارسینوم شایع‌ترین نوع سرطان سینه است. شروع اولیه آن از مجرایی شیری است. سپس از جدار مجاری عبور، نفوذ و گسترش مییابد و به بافت‌های مختلف پستان تهاجم میکند. و از آن طریق میتواند در سایر قسمت‌های بدن منتشر شود.
از هر 10 سرطان مهاجم سینه، 8 تا از نوع کارسینوم مهاجم مجرایی یا داکتال است.

4. کارسینوم لوبولار(غده‌ای) مهاجم و نفوذ کننده (ILC)

این نوع سرطان از غدد شیری یا لوبول‌ها منشاء میگیرند. میتوانند به بقیه قسمت‌های بدن پخش شوند. از هر 10 سرطان مهاجم سینه، یکی از این نوع است.

5. سرطان سینه التهابی (IBC)

این نوع غیرشایع سرطان سینه مهاجم 1% -3% انواع سرطان‌ سینه را شامل میشود.

اغلب یک توده مجزا وجود ندارد و در مقابل، پوست پستان قرمز و گرم شده و نمای ضخیم و سوراخ سوراخ مشابه پوست پرتقال پیدا میکند. پستان درگیر ممکن است بزرگتر، سفت‌تر، دردناک یا همراه خارش شود.

در مراحله اولیه، این نوع سرطان، اغلب با عفونت اشتباه میشود. به دلیل اینکه هیچ توده مشخصی در پستان وجود ندارد، در ماموگرافی قابل تشخیص نیست که باعث میشود تشخیص اولیه این سرطان در مراحل اولیه را سخت‌تر هم بکند. شانس، احتمال انتشار و پیش‌آگهی آن از سرطان مهاجم لوبولار و یا داکتال بالاتر است.

با تشکر از موسسه تحقیقات ،درمان و آموزش سرطان

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 307 تاريخ : يکشنبه 22 فروردين 1395 ساعت: 4:03

سرطان پستان چیست ؟ 

سرطان پستان امروزه همان چیزی نیست که 20 سال پیش بود. در سایه آگاهی بیشتر، افزایش موارد تشخیص زودهنگام، و پیشرفت‌های به‌دست آمده در درمان، میزان بقای بیماران مبتلا به این بیماری در حال افزایش است. هر ساله تقریباً در 7000 نفراز مردم کشور این بیماری تشخیص داده می شود، اما  دلایل متعددی برای امیدوار ماندن این افراد وجود دارد.

عوامل خطر سرطان پستان

واضح‌ترین عامل خطر سرطان پستان، زن بودن است. مردان هم دچار این بیماری می‌شوند، اما این بیماری در زنان تقریباً 100 مرتبه رایج‌تر از مردان است.

دیگر عوامل خطر مهم، شامل داشتن سن بالای 55 سال یا دارا بودن فامیل نزدیکی است که به این بیماری دچار بوده است. اما باید به خاطر داشت که تا 80% از زنانی که دچار سرطان پستان می‌شوند کسانی هستند که این بیماری در خانواده آنها سابقه نداشته است.

در برخی از زنان خطر سرطان پستان بسیار بالا می‌باشد زیرا آنها تغییرات ژنی در ژن‌های خاصی را به ارث برده‌اند. ژن‌هایی که بیشتر از همه درگیر سرطان پستان هستند را BRCA1 و BRCA2 می‌نامند. در زنانی که این ژن‌ها جهش کرده‌اند، احتمال اینکه در طول عمر خود به سرطان پستان دچار شوند به 80%  می‌رسد. امکان دارد ژن‌های دیگری هم با خطر سرطان پستان مرتبط باشند. ممکن است داشتن اضافه وزن،  کم بودن فعالیت بدنی، و نوشیدن الکل خطر ایجاد سرطان پستان را افزایش دهد. شاید قرص‌های ضدبارداری و برخی از شکل‌های هورمون‌درمانی پس از یائسگی نیز خطر این بیماری را بیشتر کنند. اما پس از توقف مصرف این داروها، خطر به میزان نرمال برمی‌گردد. در نجات‌یافته‌ها، ممکن است انتخاب گزینه‌های صحیح مرتبط با سبک زندگی مفید واقع شود. مطالعات اخیر حاکی از آن است که شاید فعالیت بدنی به کمتر شدن خطر برگشت بیماری کمک کند، و می‌دانیم فعالیت بدنی روحیه را تقویت می‌نماید.

علایم سرطان پستان چیست ؟ 


سرطان پستان در اغلب موارد علائمی ندارد، اما گاهی اوقات امکان دارد زنان خودشان مشکلی که در پستانشان ایجاد شده است را کشف کنند .

دوستان عزیز لطفا پس از خواندن این مقاله ، در صورت دیدن یکی از علایم زیر ، سریع سرطان پستان را در خود تشخیص ندهید ! بلکه اینجت نشانه هایی را نام می برم که شما باید مراقب آنها باشید و فقط پیگیری کنید . ان شا اله که چیزی نباشد . 


•    لمس توده ی بدون درد 
•   تغییر در اندازه و شکل پستان
•    ورم کردن زیر بغل (خصوصا یک طرفه)
•    ایجاد تغییراتی در ظاهر نوک پستان یا ترشحات آن
ممکن است دردناک بودن پستان هم یکی از علائم سرطان  باشد، اما این علامت رایجی نیست.

سرطان التهابی پستان چیست ؟ 


سرطان التهابی پستان نوعی نادر و با رشد سریع از سرطان است که اغلب باعث ایجاد توده  بارزی نمی شود. به‌جای آن، امکان دارد پوست پستان ضخیم و قرمز شده و شاید پستان، مانند پوست پرتقال، گود افتادگی‌هایی پیدا کند. ممکن است این ناحیه گرم یا به‌طور غیرطبیعی حساس هم شده و ورم‌هایی در آن ظاهر شود که به جوش شباهت دارند.

پیشگیری از سرطان پستان 


هرچه سرطان پستان زودتر ردیابی شود، درمان آن آسان‌تر خواهد بود .

همیشه به زنان توصیه شده که حداقل ماهی یک بار پستان های خود را چک کنند . اما  اگر زنی بخواهد معاینه شخصی پستان را انجام دهد، باید حتماً شیوه انجام این کار را از پزشک یا مامای خود آموزش ببیند .  

اگر توده ای در پستان خود لمس کردید :

اول اینکه نباید وحشت کنید. 80 درصد توده‌های موجود در پستان سرطانی نیستند. اینجا توضیح داده ام. بلکه اکثر این توده‌ها کیست‌های بی‌ضرر یا تغییرات بافتی مرتبط با سیکل قاعدگی زنان می باشند. اما اگر  چیزی غیرعادی در پستان خود پیدا کردید، باید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. اگر این چیز غیرعادی سرطان باشد، هرچه زودتر پیدا شود بهتر خواهد بود. و اگر سرطانی نباشد، به هر حال تست کردن آن باعث آسودگی شما  می شود. 

نمونه برداری از توده پستان 


 تنها راه مطمئن تعیین اینکه  آیا توده‌ای سرطانی می باشد این است که از آن نمونه‌برداری شود که گاهی اوقات این کار با استفاده از یک سوزن انجام می‌شود، تا در آزمایشگاه بر روی آن معاینات بیشتری صورت گیرد. گاهی اوقات نیز برای برداشتن بخشی ازتوده یا کل آن جهت انجام معاینات، عمل جراحی صورت می گیرد.

    
برخی از انواع سرطان پستان توسط هورمون‌های استروژن و پروژسترون تشدید می‌شوند. با انجام نمونه‌برداری می‌توان مشخص نمود که آیا تومور دارای گیرنده‌های استروژن (ER مثبت) و یا گیرنده‌های پروژسترون (PR مثبت) است. تقریباً دو سوم از موارد سرطان پستان نسبت به هورمون حساس هستند. چند دارو در دسترس است که با استفاده از آنها می‌توان مانع از آن شد که هورمون ها باعث پیشبرد  رشد بیشتر سرطان  شوند.
 تقریباً 20% از بیماران، سلول‌های سرطانی پستان دارای تعداد بسیار زیادی گیرنده پروتئینی به نام HER2 هستند. این نوع سرطان، که آن را HER2 مثبت می‌نامند، گرایش دارد سریع‌تر از دیگر شکل‌های سرطان پستان گسترش یابد. تعیین اینکه آیا تومور HER2 مثبت است اهمیت دارد، زیرا برای این شکل از سرطان از درمان‌های خاصی استفاده می شود.

مرحله بندی سرطان پستان
پس از تشخیص سرطان پستان، گام بعدی تعیین اندازه تومور و میزان گسترش آن است. این فرآیند را مرحله‌بندی می‌نامند. پزشکان از مراحل صفر تا چهار استفاده می کنند تا شرح دهند که آیا سرطان به‌صورت موضعی در پستان وجود دارد، به غدد لنفاوی مجاور حمله نموده، یا در اندام‌های دیگر مانند ریه گسترش‌یافته است. دانستن مرحله و نوع سرطان پستان به گروه مراقبت بهداشتی کمک می‌کند  راهبرد درمانی را  تعیین کنند.
احتمال زنده ماندن بیمار مبتلا به سرطان پستان به شدت به این بستگی دارد که سرطان تا چه اندازه زود تشخیص داده شود. بر طبق گفته محققین، 100% از زنانی که دچار مرحله اول سرطان پستان هستند، در مقایسه با زنانی که به سرطان مبتلا نمی‌باشند، دست‌کم 5 سال زنده می‌مانند، و بسیاری از زنان این گروه برای همیشه عاری از سرطان می‌مانند. هرچه سرطان پیشرفته‌تر باشد، این درصد بقا پایین‌تر می‌رود. در مرحله چهارم سرطان پستان، میزان بقای نسبی 5 ساله به 20% کاهش می‌یابد. اما امکان دارد با یافتن درمان های مؤثرتر این درصدهای بقا افزایش یابد.

درمان سرطان پستان 

1.جراحی
انواع متعددی از جراحی سرطان پستان وجود دارد که از بیرون آوردن ناحیه اطراف توده (توده‌برداری یا جراحی حفظ پستان) تا برداشتن کل پستان (Mastectomy) متغیر است.

2.پرتودرمانی (رادیوتراپی )

 از پرتوهای پرانرژی برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. امکان دارد از پرتودرمانی پس از انجام عمل جراحی استفاده کنند تا سلول‌های سرطانی باقی‌مانده در بدن را از بین ببرند.  برای درمان سرطانی  که به دیگر قسمت‌های بدن گسترش‌یافته است هم می‌توان از پرتودرمانی همراه با شیمی‌درمانی استفاده کرد. ممکن است عوارض جانبی شامل خستگی و تورم  یا احساسی شبیه به آفتاب سوختگی در ناحیه درمان شده باشد.زشک خود درباره نقاط قوت و ضعف این رویه‌ها مشورت نماید.

3.شیمی درمانی
در شیمی‌درمانی از دارو برای کشتن سلول‌های سرطانی موجود در سراسر بدن استفاده می‌شود. این داروها اغلب در داخل ورید تزریق می‌شوند، اما گاهی اوقات بیمار آنها را بلع می‌کند یا آنها را در بدن او تزریق می کنند. ممکن است پس از عمل جراحی از شیمی‌درمانی برای کاهش دادن احتمال برگشت سرطان استفاده کنند. در زنان مبتلا به سرطان پستان پیشرفته، ممکن است شیمی‌درمانی در کنترل نمودن رشد سرطان مفید واقع شود.امکان دارد عوارض جانبی شامل ریزش مو، تهوع، خستگی، و بالاتر رفتن خطر عفونت باشد.

4.هورمون درمانی
هورمون‌درمانی یکی از درمان‌های مؤثر برای زنان مبتلا به سرطان ER مثبت یا PR مثبت است. اینها سرطان‌هایی هستند که در پاسخ  به هورمون‌های استروژن یا پروژسترون سریع‌تر رشد می‌کنند. با هورمون‌درمانی می‌توان از این تأثیر جلوگیری نمود. از هورمون‌درمانی بیشتر از همه پس از جراحی سرطان پستان استفاده می‌کنند تا به جلوگیری از برگشت سرطان کمک شود. همچنین امکان دارد هورمون‌درمانی برای کاهش دادن احتمال ایجاد سرطان در زنانی به‌کار رود که با بالا بودن خطر سرطان پستان مواجه هستند. هدف‌درمانی‌ها داروهای جدیدتری هستند که ویژگی‌های خاصی را در داخل سلول‌های سرطانی هدف می‌گیرند. به‌عنوان مثال، در بدن زنان مبتلا به سرطان پستان HER2 مثبت مقدار بسیار زیادی از پروتئینی به نام HER2  وجود دارد. با هدف‌درمانی می‌توان از پیشبرد رشد سلول‌های سرطانی توسط این پروتئین جلوگیری کرد. این داروها اغلب همراه با شیمی‌درمانی استفاده می‌شوند؛ و معمولاً، در مقایسه با شیمی‌درمانی، عوارض جانبی خفیف‌تری ایجاد می‌کنند.
 

با تشکر ازموسسه تحقیقات ، درمان و آموزش سرطان

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 316 تاريخ : يکشنبه 22 فروردين 1395 ساعت: 4:03

واکسن های لازمه در دوران بارداری 

 واکسن هایی که در بارداری باید تزریق کنید

مادران باردار در طی بارداری همیشه استرس و نگرانی هایی در مورد وضعیت جنین شان دارند. به همین دلیل با تجویز هر دارو یا واکسنی اولین سوالی که ایجاد می شود این است که « آیا ضرری برای جنین ندارد »؟
شما مادران عزیز باید اطمینان داشته باشید که تجویز واکسن ها در صورت نیاز  و به صلاح دید پزشک می باشد و نه تنها هیچ مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی کند بلکه نزدن آن می تواند خطراتی برای مادر و جنین داشته باشد. ما در این جا با بیان ساده در مورد واکسن های که در این دوران می توان استفاده کرد و هم چنین واکسن هایی که در بارداری منع مصرف دارند و نباید استفاده شود توضیحاتی ارائه می دهیم به امید این که برای مادران مفید واقع شود .

واکسن های روتین بارداری 

 سه واکسنی که در دوران بارداری به صورت روتین برای مادران توصیه می شود شامل : واکسن آنفلونزا، واکسن کزاز - دیفتری و واکسن هپاتیت ب می باشد.

واکسن آنفلونزا در بارداری

آنفلوانزا یکی از بیماری های شایع در فصل های سرد سال می باشد که با تب ،سوزش گلو و دردهای عضلانی شروع می شود .بنابر توصیه وزارت بهداشت کشور تمام مادران باردار باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند. مادرانی که که در اوایل آبان تا اسفند  باردار هستند  باید یک دوز واکسن غیر فعال آنفلونزا را (در هر سنی از بارداری که هستند) تزریق کنند. اما  مادرانی که به بیماری های خاصی ( بیماری قلبی و عروقی ،آسم، دیابت و یا نقص سیستم ایمنی و ....) مبتلا هستند  باید در هر ماهی از سال که باردار هستند باید نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند .

واکسن آنفولانزا در بارداری


نحوه تزریق واکسن آنفلوآنزا در بارداری

واکسن آنفولانزا باید در دوزی که پزشک تجویز کرده به صورت داخل عضلانی یا زیر جلدی عمیق تزریق شود.

عوارض واکسن آنفلوآنزا در بارداری

باید بدانید که  محل تزریق اصولا کمی قرمز و متورم می شود که مشکلی نیست و خودبخود برطرف می شود.
 واکسن های آنفولانزا در تمامی مراحل بارداری قابلیت مصرف دارند. بی خطری آن در سه ماه دوم و سوم ، (نسبت به سه ماهه اول) بیشتر ثابت شده است.  همچنین واکسن آنفولانزا را می توان در دوران شیردهی تجویز کرد.

تحقیقات نشان داده است مادران بارداری که واکسن آنفلونزا را دریافت کرده اند میزان بروز بیماری آنفلونزا در نوزادان آن ها 63 درصد کاهش یافته است. و هم چنین بیماری های تنفسی تب دار در این نوزادان 33 ددرصد کاهش یافته است .
تازه‌ ترین بررسی‌های انجام شده بر روی واکسن آنفلوانزا نشان می‌دهد که تجویز واکسن آنفولانزا در دوران بارداری خطری برای جنین به همراه ندارد. در گزارشی که اخیراً در پانزدهمین کنفرانس بنیاد ملی بیماریهای عفونی با محوریت «پژوهش در واکسن» در شهر Baltimore ایالت Maryland امریکا ارائه گردید، بر بی‌خطر بودن واکسن آنفلوانزا در جنین تأکید شده است. (بیشتر بدانید: آنفولانزا در بارداری)


واکسن کزاز، دیفتری (دوگانه ویژه بزرگسالان ):

بیماری کزاز یک بیماری عفونی خطرناک می باشد علائم بیماری کزاز به صورت سفتی غیر قابل کنترل عضلات ناحیه گردن ، قفل شدن دندان ها و سفتی کل عضلات بدن تظاهر می کند و اصولا به دنبال آلودگی زخم های عمیق  یا حتی بریدگی های جزیی پوست با باکتری به نام کلستریدیوم تتانی ایجاد می شود . ایمن شدن نسبت به این بیماری تنها از طریق واکسیناسیون و انتقال آنتی بادی از مادر به جنین می باشد .مادران باردار با تزریق واکسن کزاز می توانند هم خودشان و هم نوزادشان را در برابر این بیماری محافظت کنند .طبق برنامه واکسیناسیون کشوری زنان در سنین باروری و هم چنین زنان باردار باید نسبت به این بیماری واکسینه شوند. زنان در سنین باروری باید طبق جدول زیر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند : (بیشتر بدانید: واکسن کزار در بارداری)

نوبت  حداقل فاصله درصد ایمنی 
 اول - -
 دوم یک ماه سه سال
 سوم شش ماه  پنج سال
 چهارم یک سال  ده سال
 پنجم یک سال تا پایان سن باروری

واکسن کزاز در بارداری
 


*در مادراني كه قبلاً واکسن کزاز نزده اند، دو  نوبت تزریق  واکسن دوگانه (کزاز و دیفتری )  انجام مي شود: 
 نخستین تزریق در هفتۀ 20-16 بارداری و تزریق دوم در هفتۀ 24-20
 حداقل باید یک ماه بین دو تزریق فاصله باشد و بهتر است تزریق دوم دست کم یک ماه پیش از زمان زایمان انجام شود.


 *اگر مادر بارداری قبلا این واکسن را دریافت کرده ، فقط یک نوبت تزریق کافی است.
*  مادرانی که قبلا واکسن کزاز زده اند اما بیش از 10 سال از آخرین تزریق میگذرد ، در هفته 28 بارداری باید واکسن بزنند.

واکسن هپاتیت B

بیماری هپاتیت ب یک بیماری عفونی است که کبد را درگیر میکند عامل این بیماری یک ویروس می باشد این ویروس از راه خونی (مانند انتقال خون ) ، از راه جنسی و هم چنین از طریق مادر به نوزاد ( در دوران بارداری )  منتقل می شود. (بیشتر بدانید :  هپاتیت در بارداری)

واکسن هپاتیت در بارداری


چطور متوجه بشم که به واکسن هپاتیت نیاز دارم یا نه ؟ 

به سادگی ! با انجام آزمایش آنتی بادی هپاتیت ! اگر میزان آنتی بادی هپاتیت شما بالا باشد ( و در عین حال ، آنتی ژن ش منفی باشد) این یعنی شما مصونیت دارید . اما اگر پایین باشد، یعنی نیاز به واکسن دارید . 
این واکسن در سه نوبت باید استفاده شود:

  •  اولین مراجعه نوبت اول واکسن تزریق می شود.
  •  نوبت دوم یک ماه بعد از نوبت اول تزریق می شود.
  • نوبت سوم نیز 6 ماه بعد از نوبت " اول" می باشد. 

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 257 تاريخ : دوشنبه 16 فروردين 1395 ساعت: 20:56

سرطان پستان یک غده بدخیم است که از سلول‌های بافت پستان منشاءء می‌گیرد. این سرطان اغلب در زنان ایجاد میشود ولی مردان نیز میتوانند به آن دچار شوند. موضوع صحبت ما در این بخش سرطان سینه در زنان است.

آشنایی با انواع سرطان پستان

علت سرطان پستان چیست؟

تغییرات مشخصی در DNA سلول‌های طبیعی پستان، باعث سرطانی شدن آنها میشود. DNA یک ساختار شیمایی در هر کدام از سلول‌های بدن است که ساختار ژن‌های ما و دستورالعمل عملکرد سلول‌ها را مشخص میکنند. بعضی از تغییرات ارثی در DNA باعث افزایش ریسک سرطان شده و مسئول بعضی انواع سرطان‌های فامیلی میشوند ولی اکثر سرطان‌های سینه در اثر آسیب و تغییرات ناگهانی و تصادفی DNA در یک سلول منفرد و نه به‌صورت تغییر ارثی طی زندگی طبیعی یک زن ایجاد میشوند. به اینها تغییرات اکتسابی گفته میشود و اکثر انواع سرطان‌های سینه در اثر چندین جهش و تغییر اکتسابی در ژن سلول ایجاد میشوند. اما تا امروز علت اغلب این جهش‌های اکتسابی که منجر به سرطان سینه میشوند، ناشناخته است.

با وجودی که علت قطعی سرطان سینه شناخته شده نیست، ولی ریسک فاکتور و عوامل خطر مشخصی مرتبط با بیماری شناخته شده‌اند. عامل خطرساز، هر چیزی است که شانس فرد را برای ابتلا به بیماری مثل سرطان افزایش میدهد. انواع مختلف سرطان، ریسک فاکتورهای متفاوتی دارند. بعضی از این عوامل خطرساز مثل سیگار کشیدن، الکل و رژیم غذایی قابل تغییر بوده و بستگی به نحوه زندگی فرد دارد. ولی سایر عوامل مثل سن، نژاد و جنس یا سابقه خانوادگی ثابت و غیرقابل تغییرند. ولی داشتن یک عامل خطرساز و یا حتی چند مورد به این معنی نیست که فرد به بیماری دچار میشود.

بعضی زنان با یک و یا چندین عامل خطرساز، هیچ‌گاه به سرطان سینه مبتلا نمیشوند. و نیز اغلب زنان با سرطان پستان هیچ ریسک فاکتور شناخته شده‌ای ندارند. در نتیجه با وجودی که تمام زنان در ریسک ابتلا به سرطان سینه هستند، عوامل زیر باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری میشوند.

با وجودی که بسیاری از این ریسک فاکتورها شانس ابتلا و پیشرفت سرطان سینه را افزایش میدهند، هنوز مشخص نیست که دقیقاً این عوامل چگونه باعث سرطانی شدن سلول‌ها میشوند.

به‌ نظر میرسد هورمون نقش بسیار مهمی ‌در بعضی از انواع سرطان سینه ایفا میکند ولی نحوه ایجاد و روند آن به‌طور کامل شناخته‌شده نیست. در اینجا ببینید آموزش تصویری خودآزمایی سرطان پستان

شناخت بافت پستان

برای شناخت این بیماری، آشنایی با اصول اولیه، ساختار طبیعی و قسمت‌های مختلف بافت پستان بسیار کمک‌کننده است.

بافت پستان خانم‌ها از چندین قسمت تشکیل شده است:

  • لوبول‌ها: غددی که شیر تولید میکنند.
  • مجاری: لوله‌های کوچکی که شیر را از غدد تولیدکننده شیر به نوک پستان انتقال میدهند.

بافت چربی  که اطراف لوبول و مجاری را فراگرفته است . 
بافت همبند و عروق خونی و ...


اغلب سرطان‌های سینه از سلول‌هایی که جدار مجاری را میپوشانند منشاءء میگیرند (و به آنها سرطان داکتال یا مجرایی گفته میشود) . بعضی دیگر از سلول‌های غدد ترشح‌کننده شیر منشاء میگیرند (به آنها سرطان لوبولار گفته میشود) و تعداد کمی ‌از سایر بافت‌ها منشاء میگیرند.

سیستم لنفاوی

سیستم لنفاوی به دلیل اینکه یکی از راه‌های انتشار سلول‌های سرطانی پستان میباشد، بسیار مهم است. این سیستم از قسمت‌های متعددی تشکیل شده است.

1. گره‌های لنفاوی: تجمعات سلول‌های ایمنی کوچک و لوبیایی شکل که با عروق لنفاوی مرتبطند. این سلول‌ها نقش مهمی ‌در مقابله با عفونت ایفا میکنند. عروق لنفاوی مشابه وریدهای کوچکی هستند که به‌جای خون مایع شفافی به نام لنف را از بافت پستان خارج میکنند.

سلول‌های بافت سرطانی میتوانند وارد عروق لنفاوی شده و از راه آنها شروع به رشد در گره‌های لنفاوی کنند. اغلب عروق لنفاوی بافت پستان به گره‌های لنفاوی زیر بغل میریزند اگر سلول‌های سرطانی به این گره‌های لنفاوی زیر بغل راه یابند و رشدشان را ادامه دهند باعث بزرگی و تورم این غدد و گره‌ها میشوند. تشخیص این که سلول‌های سرطانی به این گره‌ها و غدد لنفاوی انتشار یافته‌اند بسیار مهم است. چون انتشار به این گره‌ها، احتمال انتشار آنها در سیستم گردش خون و گسترش به سایر قسمت‌های بدن را بیش‌تر میکند. و این حالت روی برنامه درمانی مؤثر است.

عروق لنفاوی بافت پستان

انواع اصطلاحات مربوط به سرطان سینه

ممکن است برایتان سخت باشد که معنی و مفهوم بعضی واژه‌ها و اصطلاحاتی که تیم پزشکیتان برای صحبت در مورد سرطان سینه به‌کار میبرند را متوجه شوید.

در اینجا برای آگاهی بیش‌تر بعضی کلمات کلیدی که برای توصیف سرطان سینه به‌کار میروند آورده شده‌اند:

کارسینوم

این واژه برای توصیف سرطانی که از لایه داخلی پوشاننده هر عضوی ایجاد میشود به‌کار میرود. تقریباً تمام انواع سرطان سینه از نوع کارسینوم است مثل بافت پستان (چه کارسینوم داکتال (مربوط به مجاری) و چه کارسینوم لوبولار (مربوط به غدد ترشحی)

آدنوکارسینوم

نوعی از سرطان است که از بافت غده‌ای منشاء میگیرد.

(بافت غده‌ای شامل بافتی است که موادی تولید و ترشح میکند) لوبول‌ها و داکت و مجاری در بافت پستان، بافت غده‌ای هستند که وظیفه تولید شیر را بر عهده دارند. در نتیجه سرطان‌هایی که از این نواحی منشاء میگیرند آدنوکارسینوم نامیده میشوند.

کارسینوم درجا

این اصطلاح برای مراحل ابتدایی سرطان که هنوز سلول‌های سرطانی در لایه‌های سلولی منشاء گرفتة اولیه باقیمانده‌اند به‌کار میرود. در سرطان سینه این اصطلاح به این معنی است که سلول‌های سرطانی فقط در مجاری (در نوع کارسینوم داکتال یا مجرایی درجا) و یا فقط در غدد یا لوبول (در نوع کارسینوم لوبولار درجا) موجودند و به بافت‌های عمیق‌تری در بافت پستان و یا سایر اعضای بدن انتشار نیافته‌اند. گاهی اوقات به این نوع، سرطان پستان غیرمهاجم هم گفته میشود.

کارسینوم مهاجم و یا نفوذکننده و منتشرشده

سرطان مهاجم، نوعی است که از محدودة لایة سلولی اولیه که از آن منشاء گرفته، تجاوز کرده (برخلاف کارسینوم درجا). اغلب انواع سرطان‌های سینه از این نوع مهاجم هستند. چه نوع کارسینوم داکتال و چه نوع کارسینوم لوبولار.

سارکوم

سارکوم‌ها سرطان‌هایی هستند که از بافت‌های همبند بدن مثل بافت عضلانی، چربی و یا ساختارهای عروقی خونی منشاء میگیرند. سارکوم‌های پستان بسیار نادرند.

انواع مختلف سرطان سینه

انواع مختلف سرطان سینه شناخته شده‌اند. بسیاری از آنها بسیار نادرند. گاهی اوقات غده‌های پستان میتوانند ترکیبی از این انواع و یا مخلوطی از انواع سرطان‌های مهاجم و درجا باشند.

1. کارسینوم داکتال (مجرایی) درجا (DCIS)

شایع‌ترین نوع سرطان سینه غیرمهاجم است. و این نوع سرطان مجرایی درجا به این معناست که سلول‌های سرطانی تنها در مجاری پستان وجود دارند و از طریق جدار مجاری به داخل بافت پستان منتشر نشده است. تقریباً تمام زنان در این مرحله از سرطان قابل درمان‌اند. اغلب بهترین راه تشخیص این سرطان مجرایی درجا در مراحل اولیه از طریق ماموگرافی است.

2. کارسینوم درجای غده‌ای (لوبولار)(LCIS)

در این نوع، پروسه بدخیمی ‌از غدد تولیدکننده شیر شروع میشود ولی محدود به این سلول‌های غده‌ای باقی میماند و از جدار لوبول‌ها پیشروی نمیکند. با وجودی که این نوع سرطان لوبولی درجا نیز، سرطان واقعی نیست ولی داشتن این نوع کارسینوم باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان در زنان در آینده میشود. به همین دلیل، انجام ماموگرافی منظم و دقیق در زنان مبتلا به این نوع کارسینوم لوبولار درجا (LCIS) بسیار بسیار مهم است.

3. کارسینوم داکتال(مجرایی) مهاجم و نفوذ کنندIDC))

این نوع کارسینوم شایع‌ترین نوع سرطان سینه است. شروع اولیه آن از مجرایی شیری است. سپس از جدار مجاری عبور، نفوذ و گسترش مییابد و به بافت‌های مختلف پستان تهاجم میکند. و از آن طریق میتواند در سایر قسمت‌های بدن منتشر شود.
از هر 10 سرطان مهاجم سینه، 8 تا از نوع کارسینوم مهاجم مجرایی یا داکتال است.

4. کارسینوم لوبولار(غده‌ای) مهاجم و نفوذ کننده (ILC)

این نوع سرطان از غدد شیری یا لوبول‌ها منشاء میگیرند. میتوانند به بقیه قسمت‌های بدن پخش شوند. از هر 10 سرطان مهاجم سینه، یکی از این نوع است.

5. سرطان سینه التهابی (IBC)

این نوع غیرشایع سرطان سینه مهاجم 1% -3% انواع سرطان‌ سینه را شامل میشود.

اغلب یک توده مجزا وجود ندارد و در مقابل، پوست پستان قرمز و گرم شده و نمای ضخیم و سوراخ سوراخ مشابه پوست پرتقال پیدا میکند. پستان درگیر ممکن است بزرگتر، سفت‌تر، دردناک یا همراه خارش شود.

در مراحله اولیه، این نوع سرطان، اغلب با عفونت اشتباه میشود. به دلیل اینکه هیچ توده مشخصی در پستان وجود ندارد، در ماموگرافی قابل تشخیص نیست که باعث میشود تشخیص اولیه این سرطان در مراحل اولیه را سخت‌تر هم بکند. شانس، احتمال انتشار و پیش‌آگهی آن از سرطان مهاجم لوبولار و یا داکتال بالاتر است.

با تشکر از موسسه تحقیقات ،درمان و آموزش سرطان

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 282 تاريخ : دوشنبه 16 فروردين 1395 ساعت: 20:56

سرطان پستان چیست ؟ 

سرطان پستان امروزه همان چیزی نیست که 20 سال پیش بود. در سایه آگاهی بیشتر، افزایش موارد تشخیص زودهنگام، و پیشرفت‌های به‌دست آمده در درمان، میزان بقای بیماران مبتلا به این بیماری در حال افزایش است. هر ساله تقریباً در 7000 نفراز مردم کشور این بیماری تشخیص داده می شود، اما  دلایل متعددی برای امیدوار ماندن این افراد وجود دارد.

عوامل خطر سرطان پستان

واضح‌ترین عامل خطر سرطان پستان، زن بودن است. مردان هم دچار این بیماری می‌شوند، اما این بیماری در زنان تقریباً 100 مرتبه رایج‌تر از مردان است.

دیگر عوامل خطر مهم، شامل داشتن سن بالای 55 سال یا دارا بودن فامیل نزدیکی است که به این بیماری دچار بوده است. اما باید به خاطر داشت که تا 80% از زنانی که دچار سرطان پستان می‌شوند کسانی هستند که این بیماری در خانواده آنها سابقه نداشته است.

در برخی از زنان خطر سرطان پستان بسیار بالا می‌باشد زیرا آنها تغییرات ژنی در ژن‌های خاصی را به ارث برده‌اند. ژن‌هایی که بیشتر از همه درگیر سرطان پستان هستند را BRCA1 و BRCA2 می‌نامند. در زنانی که این ژن‌ها جهش کرده‌اند، احتمال اینکه در طول عمر خود به سرطان پستان دچار شوند به 80%  می‌رسد. امکان دارد ژن‌های دیگری هم با خطر سرطان پستان مرتبط باشند. ممکن است داشتن اضافه وزن،  کم بودن فعالیت بدنی، و نوشیدن الکل خطر ایجاد سرطان پستان را افزایش دهد. شاید قرص‌های ضدبارداری و برخی از شکل‌های هورمون‌درمانی پس از یائسگی نیز خطر این بیماری را بیشتر کنند. اما پس از توقف مصرف این داروها، خطر به میزان نرمال برمی‌گردد. در نجات‌یافته‌ها، ممکن است انتخاب گزینه‌های صحیح مرتبط با سبک زندگی مفید واقع شود. مطالعات اخیر حاکی از آن است که شاید فعالیت بدنی به کمتر شدن خطر برگشت بیماری کمک کند، و می‌دانیم فعالیت بدنی روحیه را تقویت می‌نماید.

علایم سرطان پستان چیست ؟ 


سرطان پستان در اغلب موارد علائمی ندارد، اما گاهی اوقات امکان دارد زنان خودشان مشکلی که در پستانشان ایجاد شده است را کشف کنند .

دوستان عزیز لطفا پس از خواندن این مقاله ، در صورت دیدن یکی از علایم زیر ، سریع سرطان پستان را در خود تشخیص ندهید ! بلکه اینجت نشانه هایی را نام می برم که شما باید مراقب آنها باشید و فقط پیگیری کنید . ان شا اله که چیزی نباشد . 


•    لمس توده ی بدون درد 
•   تغییر در اندازه و شکل پستان
•    ورم کردن زیر بغل (خصوصا یک طرفه)
•    ایجاد تغییراتی در ظاهر نوک پستان یا ترشحات آن
ممکن است دردناک بودن پستان هم یکی از علائم سرطان  باشد، اما این علامت رایجی نیست.

سرطان التهابی پستان چیست ؟ 


سرطان التهابی پستان نوعی نادر و با رشد سریع از سرطان است که اغلب باعث ایجاد توده  بارزی نمی شود. به‌جای آن، امکان دارد پوست پستان ضخیم و قرمز شده و شاید پستان، مانند پوست پرتقال، گود افتادگی‌هایی پیدا کند. ممکن است این ناحیه گرم یا به‌طور غیرطبیعی حساس هم شده و ورم‌هایی در آن ظاهر شود که به جوش شباهت دارند.

پیشگیری از سرطان پستان 


هرچه سرطان پستان زودتر ردیابی شود، درمان آن آسان‌تر خواهد بود .

همیشه به زنان توصیه شده که حداقل ماهی یک بار پستان های خود را چک کنند . اما  اگر زنی بخواهد معاینه شخصی پستان را انجام دهد، باید حتماً شیوه انجام این کار را از پزشک یا مامای خود آموزش ببیند .  

اگر توده ای در پستان خود لمس کردید :

اول اینکه نباید وحشت کنید. 80 درصد توده‌های موجود در پستان سرطانی نیستند. اینجا توضیح داده ام. بلکه اکثر این توده‌ها کیست‌های بی‌ضرر یا تغییرات بافتی مرتبط با سیکل قاعدگی زنان می باشند. اما اگر  چیزی غیرعادی در پستان خود پیدا کردید، باید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. اگر این چیز غیرعادی سرطان باشد، هرچه زودتر پیدا شود بهتر خواهد بود. و اگر سرطانی نباشد، به هر حال تست کردن آن باعث آسودگی شما  می شود. 

نمونه برداری از توده پستان 


 تنها راه مطمئن تعیین اینکه  آیا توده‌ای سرطانی می باشد این است که از آن نمونه‌برداری شود که گاهی اوقات این کار با استفاده از یک سوزن انجام می‌شود، تا در آزمایشگاه بر روی آن معاینات بیشتری صورت گیرد. گاهی اوقات نیز برای برداشتن بخشی ازتوده یا کل آن جهت انجام معاینات، عمل جراحی صورت می گیرد.

    
برخی از انواع سرطان پستان توسط هورمون‌های استروژن و پروژسترون تشدید می‌شوند. با انجام نمونه‌برداری می‌توان مشخص نمود که آیا تومور دارای گیرنده‌های استروژن (ER مثبت) و یا گیرنده‌های پروژسترون (PR مثبت) است. تقریباً دو سوم از موارد سرطان پستان نسبت به هورمون حساس هستند. چند دارو در دسترس است که با استفاده از آنها می‌توان مانع از آن شد که هورمون ها باعث پیشبرد  رشد بیشتر سرطان  شوند.
 تقریباً 20% از بیماران، سلول‌های سرطانی پستان دارای تعداد بسیار زیادی گیرنده پروتئینی به نام HER2 هستند. این نوع سرطان، که آن را HER2 مثبت می‌نامند، گرایش دارد سریع‌تر از دیگر شکل‌های سرطان پستان گسترش یابد. تعیین اینکه آیا تومور HER2 مثبت است اهمیت دارد، زیرا برای این شکل از سرطان از درمان‌های خاصی استفاده می شود.

مرحله بندی سرطان پستان
پس از تشخیص سرطان پستان، گام بعدی تعیین اندازه تومور و میزان گسترش آن است. این فرآیند را مرحله‌بندی می‌نامند. پزشکان از مراحل صفر تا چهار استفاده می کنند تا شرح دهند که آیا سرطان به‌صورت موضعی در پستان وجود دارد، به غدد لنفاوی مجاور حمله نموده، یا در اندام‌های دیگر مانند ریه گسترش‌یافته است. دانستن مرحله و نوع سرطان پستان به گروه مراقبت بهداشتی کمک می‌کند  راهبرد درمانی را  تعیین کنند.
احتمال زنده ماندن بیمار مبتلا به سرطان پستان به شدت به این بستگی دارد که سرطان تا چه اندازه زود تشخیص داده شود. بر طبق گفته محققین، 100% از زنانی که دچار مرحله اول سرطان پستان هستند، در مقایسه با زنانی که به سرطان مبتلا نمی‌باشند، دست‌کم 5 سال زنده می‌مانند، و بسیاری از زنان این گروه برای همیشه عاری از سرطان می‌مانند. هرچه سرطان پیشرفته‌تر باشد، این درصد بقا پایین‌تر می‌رود. در مرحله چهارم سرطان پستان، میزان بقای نسبی 5 ساله به 20% کاهش می‌یابد. اما امکان دارد با یافتن درمان های مؤثرتر این درصدهای بقا افزایش یابد.

درمان سرطان پستان 

1.جراحی
انواع متعددی از جراحی سرطان پستان وجود دارد که از بیرون آوردن ناحیه اطراف توده (توده‌برداری یا جراحی حفظ پستان) تا برداشتن کل پستان (Mastectomy) متغیر است.

2.پرتودرمانی (رادیوتراپی )

 از پرتوهای پرانرژی برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. امکان دارد از پرتودرمانی پس از انجام عمل جراحی استفاده کنند تا سلول‌های سرطانی باقی‌مانده در بدن را از بین ببرند.  برای درمان سرطانی  که به دیگر قسمت‌های بدن گسترش‌یافته است هم می‌توان از پرتودرمانی همراه با شیمی‌درمانی استفاده کرد. ممکن است عوارض جانبی شامل خستگی و تورم  یا احساسی شبیه به آفتاب سوختگی در ناحیه درمان شده باشد.زشک خود درباره نقاط قوت و ضعف این رویه‌ها مشورت نماید.

3.شیمی درمانی
در شیمی‌درمانی از دارو برای کشتن سلول‌های سرطانی موجود در سراسر بدن استفاده می‌شود. این داروها اغلب در داخل ورید تزریق می‌شوند، اما گاهی اوقات بیمار آنها را بلع می‌کند یا آنها را در بدن او تزریق می کنند. ممکن است پس از عمل جراحی از شیمی‌درمانی برای کاهش دادن احتمال برگشت سرطان استفاده کنند. در زنان مبتلا به سرطان پستان پیشرفته، ممکن است شیمی‌درمانی در کنترل نمودن رشد سرطان مفید واقع شود.امکان دارد عوارض جانبی شامل ریزش مو، تهوع، خستگی، و بالاتر رفتن خطر عفونت باشد.

4.هورمون درمانی
هورمون‌درمانی یکی از درمان‌های مؤثر برای زنان مبتلا به سرطان ER مثبت یا PR مثبت است. اینها سرطان‌هایی هستند که در پاسخ  به هورمون‌های استروژن یا پروژسترون سریع‌تر رشد می‌کنند. با هورمون‌درمانی می‌توان از این تأثیر جلوگیری نمود. از هورمون‌درمانی بیشتر از همه پس از جراحی سرطان پستان استفاده می‌کنند تا به جلوگیری از برگشت سرطان کمک شود. همچنین امکان دارد هورمون‌درمانی برای کاهش دادن احتمال ایجاد سرطان در زنانی به‌کار رود که با بالا بودن خطر سرطان پستان مواجه هستند. هدف‌درمانی‌ها داروهای جدیدتری هستند که ویژگی‌های خاصی را در داخل سلول‌های سرطانی هدف می‌گیرند. به‌عنوان مثال، در بدن زنان مبتلا به سرطان پستان HER2 مثبت مقدار بسیار زیادی از پروتئینی به نام HER2  وجود دارد. با هدف‌درمانی می‌توان از پیشبرد رشد سلول‌های سرطانی توسط این پروتئین جلوگیری کرد. این داروها اغلب همراه با شیمی‌درمانی استفاده می‌شوند؛ و معمولاً، در مقایسه با شیمی‌درمانی، عوارض جانبی خفیف‌تری ایجاد می‌کنند.
 

با تشکر ازموسسه تحقیقات ، درمان و آموزش سرطان

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 282 تاريخ : دوشنبه 16 فروردين 1395 ساعت: 20:56

واکسن های لازمه در دوران بارداری 

 واکسن هایی که در بارداری باید تزریق کنید

مادران باردار در طی بارداری همیشه استرس و نگرانی هایی در مورد وضعیت جنین شان دارند. به همین دلیل با تجویز هر دارو یا واکسنی اولین سوالی که ایجاد می شود این است که « آیا ضرری برای جنین ندارد »؟
شما مادران عزیز باید اطمینان داشته باشید که تجویز واکسن ها در صورت نیاز  و به صلاح دید پزشک می باشد و نه تنها هیچ مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی کند بلکه نزدن آن می تواند خطراتی برای مادر و جنین داشته باشد. ما در این جا با بیان ساده در مورد واکسن های که در این دوران می توان استفاده کرد و هم چنین واکسن هایی که در بارداری منع مصرف دارند و نباید استفاده شود توضیحاتی ارائه می دهیم به امید این که برای مادران مفید واقع شود .

واکسن های روتین بارداری 

 سه واکسنی که در دوران بارداری به صورت روتین برای مادران توصیه می شود شامل : واکسن آنفلونزا، واکسن کزاز - دیفتری و واکسن هپاتیت ب می باشد.

واکسن آنفلونزا در بارداری

آنفلوانزا یکی از بیماری های شایع در فصل های سرد سال می باشد که با تب ،سوزش گلو و دردهای عضلانی شروع می شود .بنابر توصیه وزارت بهداشت کشور تمام مادران باردار باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند. مادرانی که که در اوایل آبان تا اسفند  باردار هستند  باید یک دوز واکسن غیر فعال آنفلونزا را (در هر سنی از بارداری که هستند) تزریق کنند. اما  مادرانی که به بیماری های خاصی ( بیماری قلبی و عروقی ،آسم، دیابت و یا نقص سیستم ایمنی و ....) مبتلا هستند  باید در هر ماهی از سال که باردار هستند باید نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند .

واکسن آنفولانزا در بارداری


نحوه تزریق واکسن آنفلوآنزا در بارداری

واکسن آنفولانزا باید در دوزی که پزشک تجویز کرده به صورت داخل عضلانی یا زیر جلدی عمیق تزریق شود.

عوارض واکسن آنفلوآنزا در بارداری

باید بدانید که  محل تزریق اصولا کمی قرمز و متورم می شود که مشکلی نیست و خودبخود برطرف می شود.
 واکسن های آنفولانزا در تمامی مراحل بارداری قابلیت مصرف دارند. بی خطری آن در سه ماه دوم و سوم ، (نسبت به سه ماهه اول) بیشتر ثابت شده است.  همچنین واکسن آنفولانزا را می توان در دوران شیردهی تجویز کرد.

تحقیقات نشان داده است مادران بارداری که واکسن آنفلونزا را دریافت کرده اند میزان بروز بیماری آنفلونزا در نوزادان آن ها 63 درصد کاهش یافته است. و هم چنین بیماری های تنفسی تب دار در این نوزادان 33 ددرصد کاهش یافته است .
تازه‌ ترین بررسی‌های انجام شده بر روی واکسن آنفلوانزا نشان می‌دهد که تجویز واکسن آنفولانزا در دوران بارداری خطری برای جنین به همراه ندارد. در گزارشی که اخیراً در پانزدهمین کنفرانس بنیاد ملی بیماریهای عفونی با محوریت «پژوهش در واکسن» در شهر Baltimore ایالت Maryland امریکا ارائه گردید، بر بی‌خطر بودن واکسن آنفلوانزا در جنین تأکید شده است. (بیشتر بدانید: آنفولانزا در بارداری)


واکسن کزاز، دیفتری (دوگانه ویژه بزرگسالان ):

بیماری کزاز یک بیماری عفونی خطرناک می باشد علائم بیماری کزاز به صورت سفتی غیر قابل کنترل عضلات ناحیه گردن ، قفل شدن دندان ها و سفتی کل عضلات بدن تظاهر می کند و اصولا به دنبال آلودگی زخم های عمیق  یا حتی بریدگی های جزیی پوست با باکتری به نام کلستریدیوم تتانی ایجاد می شود . ایمن شدن نسبت به این بیماری تنها از طریق واکسیناسیون و انتقال آنتی بادی از مادر به جنین می باشد .مادران باردار با تزریق واکسن کزاز می توانند هم خودشان و هم نوزادشان را در برابر این بیماری محافظت کنند .طبق برنامه واکسیناسیون کشوری زنان در سنین باروری و هم چنین زنان باردار باید نسبت به این بیماری واکسینه شوند. زنان در سنین باروری باید طبق جدول زیر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند : (بیشتر بدانید: واکسن کزار در بارداری)

نوبت  حداقل فاصله درصد ایمنی 
 اول - -
 دوم یک ماه سه سال
 سوم شش ماه  پنج سال
 چهارم یک سال  ده سال
 پنجم یک سال تا پایان سن باروری

واکسن کزاز در بارداری
 


*در مادراني كه قبلاً واکسن کزاز نزده اند، دو  نوبت تزریق  واکسن دوگانه (کزاز و دیفتری )  انجام مي شود: 
 نخستین تزریق در هفتۀ 20-16 بارداری و تزریق دوم در هفتۀ 24-20
 حداقل باید یک ماه بین دو تزریق فاصله باشد و بهتر است تزریق دوم دست کم یک ماه پیش از زمان زایمان انجام شود.


 *اگر مادر بارداری قبلا این واکسن را دریافت کرده ، فقط یک نوبت تزریق کافی است.
*  مادرانی که قبلا واکسن کزاز زده اند اما بیش از 10 سال از آخرین تزریق میگذرد ، در هفته 28 بارداری باید واکسن بزنند.

واکسن هپاتیت B

بیماری هپاتیت ب یک بیماری عفونی است که کبد را درگیر میکند عامل این بیماری یک ویروس می باشد این ویروس از راه خونی (مانند انتقال خون ) ، از راه جنسی و هم چنین از طریق مادر به نوزاد ( در دوران بارداری )  منتقل می شود. (بیشتر بدانید :  هپاتیت در بارداری)

واکسن هپاتیت در بارداری


چطور متوجه بشم که به واکسن هپاتیت نیاز دارم یا نه ؟ 

به سادگی ! با انجام آزمایش آنتی بادی هپاتیت ! اگر میزان آنتی بادی هپاتیت شما بالا باشد ( و در عین حال ، آنتی ژن ش منفی باشد) این یعنی شما مصونیت دارید . اما اگر پایین باشد، یعنی نیاز به واکسن دارید . 
این واکسن در سه نوبت باید استفاده شود:

  •  اولین مراجعه نوبت اول واکسن تزریق می شود.
  •  نوبت دوم یک ماه بعد از نوبت اول تزریق می شود.
  • نوبت سوم نیز 6 ماه بعد از نوبت " اول" می باشد. 

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 307 تاريخ : دوشنبه 16 فروردين 1395 ساعت: 3:24

سرطان پستان یک غده بدخیم است که از سلول‌های بافت پستان منشاءء می‌گیرد. این سرطان اغلب در زنان ایجاد میشود ولی مردان نیز میتوانند به آن دچار شوند. موضوع صحبت ما در این بخش سرطان سینه در زنان است.

آشنایی با انواع سرطان پستان

علت سرطان پستان چیست؟

تغییرات مشخصی در DNA سلول‌های طبیعی پستان، باعث سرطانی شدن آنها میشود. DNA یک ساختار شیمایی در هر کدام از سلول‌های بدن است که ساختار ژن‌های ما و دستورالعمل عملکرد سلول‌ها را مشخص میکنند. بعضی از تغییرات ارثی در DNA باعث افزایش ریسک سرطان شده و مسئول بعضی انواع سرطان‌های فامیلی میشوند ولی اکثر سرطان‌های سینه در اثر آسیب و تغییرات ناگهانی و تصادفی DNA در یک سلول منفرد و نه به‌صورت تغییر ارثی طی زندگی طبیعی یک زن ایجاد میشوند. به اینها تغییرات اکتسابی گفته میشود و اکثر انواع سرطان‌های سینه در اثر چندین جهش و تغییر اکتسابی در ژن سلول ایجاد میشوند. اما تا امروز علت اغلب این جهش‌های اکتسابی که منجر به سرطان سینه میشوند، ناشناخته است.

با وجودی که علت قطعی سرطان سینه شناخته شده نیست، ولی ریسک فاکتور و عوامل خطر مشخصی مرتبط با بیماری شناخته شده‌اند. عامل خطرساز، هر چیزی است که شانس فرد را برای ابتلا به بیماری مثل سرطان افزایش میدهد. انواع مختلف سرطان، ریسک فاکتورهای متفاوتی دارند. بعضی از این عوامل خطرساز مثل سیگار کشیدن، الکل و رژیم غذایی قابل تغییر بوده و بستگی به نحوه زندگی فرد دارد. ولی سایر عوامل مثل سن، نژاد و جنس یا سابقه خانوادگی ثابت و غیرقابل تغییرند. ولی داشتن یک عامل خطرساز و یا حتی چند مورد به این معنی نیست که فرد به بیماری دچار میشود.

بعضی زنان با یک و یا چندین عامل خطرساز، هیچ‌گاه به سرطان سینه مبتلا نمیشوند. و نیز اغلب زنان با سرطان پستان هیچ ریسک فاکتور شناخته شده‌ای ندارند. در نتیجه با وجودی که تمام زنان در ریسک ابتلا به سرطان سینه هستند، عوامل زیر باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری میشوند.

با وجودی که بسیاری از این ریسک فاکتورها شانس ابتلا و پیشرفت سرطان سینه را افزایش میدهند، هنوز مشخص نیست که دقیقاً این عوامل چگونه باعث سرطانی شدن سلول‌ها میشوند.

به‌ نظر میرسد هورمون نقش بسیار مهمی ‌در بعضی از انواع سرطان سینه ایفا میکند ولی نحوه ایجاد و روند آن به‌طور کامل شناخته‌شده نیست. در اینجا ببینید آموزش تصویری خودآزمایی سرطان پستان

شناخت بافت پستان

برای شناخت این بیماری، آشنایی با اصول اولیه، ساختار طبیعی و قسمت‌های مختلف بافت پستان بسیار کمک‌کننده است.

بافت پستان خانم‌ها از چندین قسمت تشکیل شده است:

  • لوبول‌ها: غددی که شیر تولید میکنند.
  • مجاری: لوله‌های کوچکی که شیر را از غدد تولیدکننده شیر به نوک پستان انتقال میدهند.

بافت چربی  که اطراف لوبول و مجاری را فراگرفته است . 
بافت همبند و عروق خونی و ...


اغلب سرطان‌های سینه از سلول‌هایی که جدار مجاری را میپوشانند منشاءء میگیرند (و به آنها سرطان داکتال یا مجرایی گفته میشود) . بعضی دیگر از سلول‌های غدد ترشح‌کننده شیر منشاء میگیرند (به آنها سرطان لوبولار گفته میشود) و تعداد کمی ‌از سایر بافت‌ها منشاء میگیرند.

سیستم لنفاوی

سیستم لنفاوی به دلیل اینکه یکی از راه‌های انتشار سلول‌های سرطانی پستان میباشد، بسیار مهم است. این سیستم از قسمت‌های متعددی تشکیل شده است.

1. گره‌های لنفاوی: تجمعات سلول‌های ایمنی کوچک و لوبیایی شکل که با عروق لنفاوی مرتبطند. این سلول‌ها نقش مهمی ‌در مقابله با عفونت ایفا میکنند. عروق لنفاوی مشابه وریدهای کوچکی هستند که به‌جای خون مایع شفافی به نام لنف را از بافت پستان خارج میکنند.

سلول‌های بافت سرطانی میتوانند وارد عروق لنفاوی شده و از راه آنها شروع به رشد در گره‌های لنفاوی کنند. اغلب عروق لنفاوی بافت پستان به گره‌های لنفاوی زیر بغل میریزند اگر سلول‌های سرطانی به این گره‌های لنفاوی زیر بغل راه یابند و رشدشان را ادامه دهند باعث بزرگی و تورم این غدد و گره‌ها میشوند. تشخیص این که سلول‌های سرطانی به این گره‌ها و غدد لنفاوی انتشار یافته‌اند بسیار مهم است. چون انتشار به این گره‌ها، احتمال انتشار آنها در سیستم گردش خون و گسترش به سایر قسمت‌های بدن را بیش‌تر میکند. و این حالت روی برنامه درمانی مؤثر است.

عروق لنفاوی بافت پستان

انواع اصطلاحات مربوط به سرطان سینه

ممکن است برایتان سخت باشد که معنی و مفهوم بعضی واژه‌ها و اصطلاحاتی که تیم پزشکیتان برای صحبت در مورد سرطان سینه به‌کار میبرند را متوجه شوید.

در اینجا برای آگاهی بیش‌تر بعضی کلمات کلیدی که برای توصیف سرطان سینه به‌کار میروند آورده شده‌اند:

کارسینوم

این واژه برای توصیف سرطانی که از لایه داخلی پوشاننده هر عضوی ایجاد میشود به‌کار میرود. تقریباً تمام انواع سرطان سینه از نوع کارسینوم است مثل بافت پستان (چه کارسینوم داکتال (مربوط به مجاری) و چه کارسینوم لوبولار (مربوط به غدد ترشحی)

آدنوکارسینوم

نوعی از سرطان است که از بافت غده‌ای منشاء میگیرد.

(بافت غده‌ای شامل بافتی است که موادی تولید و ترشح میکند) لوبول‌ها و داکت و مجاری در بافت پستان، بافت غده‌ای هستند که وظیفه تولید شیر را بر عهده دارند. در نتیجه سرطان‌هایی که از این نواحی منشاء میگیرند آدنوکارسینوم نامیده میشوند.

کارسینوم درجا

این اصطلاح برای مراحل ابتدایی سرطان که هنوز سلول‌های سرطانی در لایه‌های سلولی منشاء گرفتة اولیه باقیمانده‌اند به‌کار میرود. در سرطان سینه این اصطلاح به این معنی است که سلول‌های سرطانی فقط در مجاری (در نوع کارسینوم داکتال یا مجرایی درجا) و یا فقط در غدد یا لوبول (در نوع کارسینوم لوبولار درجا) موجودند و به بافت‌های عمیق‌تری در بافت پستان و یا سایر اعضای بدن انتشار نیافته‌اند. گاهی اوقات به این نوع، سرطان پستان غیرمهاجم هم گفته میشود.

کارسینوم مهاجم و یا نفوذکننده و منتشرشده

سرطان مهاجم، نوعی است که از محدودة لایة سلولی اولیه که از آن منشاء گرفته، تجاوز کرده (برخلاف کارسینوم درجا). اغلب انواع سرطان‌های سینه از این نوع مهاجم هستند. چه نوع کارسینوم داکتال و چه نوع کارسینوم لوبولار.

سارکوم

سارکوم‌ها سرطان‌هایی هستند که از بافت‌های همبند بدن مثل بافت عضلانی، چربی و یا ساختارهای عروقی خونی منشاء میگیرند. سارکوم‌های پستان بسیار نادرند.

انواع مختلف سرطان سینه

انواع مختلف سرطان سینه شناخته شده‌اند. بسیاری از آنها بسیار نادرند. گاهی اوقات غده‌های پستان میتوانند ترکیبی از این انواع و یا مخلوطی از انواع سرطان‌های مهاجم و درجا باشند.

1. کارسینوم داکتال (مجرایی) درجا (DCIS)

شایع‌ترین نوع سرطان سینه غیرمهاجم است. و این نوع سرطان مجرایی درجا به این معناست که سلول‌های سرطانی تنها در مجاری پستان وجود دارند و از طریق جدار مجاری به داخل بافت پستان منتشر نشده است. تقریباً تمام زنان در این مرحله از سرطان قابل درمان‌اند. اغلب بهترین راه تشخیص این سرطان مجرایی درجا در مراحل اولیه از طریق ماموگرافی است.

2. کارسینوم درجای غده‌ای (لوبولار)(LCIS)

در این نوع، پروسه بدخیمی ‌از غدد تولیدکننده شیر شروع میشود ولی محدود به این سلول‌های غده‌ای باقی میماند و از جدار لوبول‌ها پیشروی نمیکند. با وجودی که این نوع سرطان لوبولی درجا نیز، سرطان واقعی نیست ولی داشتن این نوع کارسینوم باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان در زنان در آینده میشود. به همین دلیل، انجام ماموگرافی منظم و دقیق در زنان مبتلا به این نوع کارسینوم لوبولار درجا (LCIS) بسیار بسیار مهم است.

3. کارسینوم داکتال(مجرایی) مهاجم و نفوذ کنندIDC))

این نوع کارسینوم شایع‌ترین نوع سرطان سینه است. شروع اولیه آن از مجرایی شیری است. سپس از جدار مجاری عبور، نفوذ و گسترش مییابد و به بافت‌های مختلف پستان تهاجم میکند. و از آن طریق میتواند در سایر قسمت‌های بدن منتشر شود.
از هر 10 سرطان مهاجم سینه، 8 تا از نوع کارسینوم مهاجم مجرایی یا داکتال است.

4. کارسینوم لوبولار(غده‌ای) مهاجم و نفوذ کننده (ILC)

این نوع سرطان از غدد شیری یا لوبول‌ها منشاء میگیرند. میتوانند به بقیه قسمت‌های بدن پخش شوند. از هر 10 سرطان مهاجم سینه، یکی از این نوع است.

5. سرطان سینه التهابی (IBC)

این نوع غیرشایع سرطان سینه مهاجم 1% -3% انواع سرطان‌ سینه را شامل میشود.

اغلب یک توده مجزا وجود ندارد و در مقابل، پوست پستان قرمز و گرم شده و نمای ضخیم و سوراخ سوراخ مشابه پوست پرتقال پیدا میکند. پستان درگیر ممکن است بزرگتر، سفت‌تر، دردناک یا همراه خارش شود.

در مراحله اولیه، این نوع سرطان، اغلب با عفونت اشتباه میشود. به دلیل اینکه هیچ توده مشخصی در پستان وجود ندارد، در ماموگرافی قابل تشخیص نیست که باعث میشود تشخیص اولیه این سرطان در مراحل اولیه را سخت‌تر هم بکند. شانس، احتمال انتشار و پیش‌آگهی آن از سرطان مهاجم لوبولار و یا داکتال بالاتر است.

با تشکر از موسسه تحقیقات ،درمان و آموزش سرطان

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 245 تاريخ : دوشنبه 16 فروردين 1395 ساعت: 3:24

سرطان پستان چیست ؟ 

سرطان پستان امروزه همان چیزی نیست که 20 سال پیش بود. در سایه آگاهی بیشتر، افزایش موارد تشخیص زودهنگام، و پیشرفت‌های به‌دست آمده در درمان، میزان بقای بیماران مبتلا به این بیماری در حال افزایش است. هر ساله تقریباً در 7000 نفراز مردم کشور این بیماری تشخیص داده می شود، اما  دلایل متعددی برای امیدوار ماندن این افراد وجود دارد.

عوامل خطر سرطان پستان

واضح‌ترین عامل خطر سرطان پستان، زن بودن است. مردان هم دچار این بیماری می‌شوند، اما این بیماری در زنان تقریباً 100 مرتبه رایج‌تر از مردان است.

دیگر عوامل خطر مهم، شامل داشتن سن بالای 55 سال یا دارا بودن فامیل نزدیکی است که به این بیماری دچار بوده است. اما باید به خاطر داشت که تا 80% از زنانی که دچار سرطان پستان می‌شوند کسانی هستند که این بیماری در خانواده آنها سابقه نداشته است.

در برخی از زنان خطر سرطان پستان بسیار بالا می‌باشد زیرا آنها تغییرات ژنی در ژن‌های خاصی را به ارث برده‌اند. ژن‌هایی که بیشتر از همه درگیر سرطان پستان هستند را BRCA1 و BRCA2 می‌نامند. در زنانی که این ژن‌ها جهش کرده‌اند، احتمال اینکه در طول عمر خود به سرطان پستان دچار شوند به 80%  می‌رسد. امکان دارد ژن‌های دیگری هم با خطر سرطان پستان مرتبط باشند. ممکن است داشتن اضافه وزن،  کم بودن فعالیت بدنی، و نوشیدن الکل خطر ایجاد سرطان پستان را افزایش دهد. شاید قرص‌های ضدبارداری و برخی از شکل‌های هورمون‌درمانی پس از یائسگی نیز خطر این بیماری را بیشتر کنند. اما پس از توقف مصرف این داروها، خطر به میزان نرمال برمی‌گردد. در نجات‌یافته‌ها، ممکن است انتخاب گزینه‌های صحیح مرتبط با سبک زندگی مفید واقع شود. مطالعات اخیر حاکی از آن است که شاید فعالیت بدنی به کمتر شدن خطر برگشت بیماری کمک کند، و می‌دانیم فعالیت بدنی روحیه را تقویت می‌نماید.

علایم سرطان پستان چیست ؟ 


سرطان پستان در اغلب موارد علائمی ندارد، اما گاهی اوقات امکان دارد زنان خودشان مشکلی که در پستانشان ایجاد شده است را کشف کنند .

دوستان عزیز لطفا پس از خواندن این مقاله ، در صورت دیدن یکی از علایم زیر ، سریع سرطان پستان را در خود تشخیص ندهید ! بلکه اینجت نشانه هایی را نام می برم که شما باید مراقب آنها باشید و فقط پیگیری کنید . ان شا اله که چیزی نباشد . 


•    لمس توده ی بدون درد 
•   تغییر در اندازه و شکل پستان
•    ورم کردن زیر بغل (خصوصا یک طرفه)
•    ایجاد تغییراتی در ظاهر نوک پستان یا ترشحات آن
ممکن است دردناک بودن پستان هم یکی از علائم سرطان  باشد، اما این علامت رایجی نیست.

سرطان التهابی پستان چیست ؟ 


سرطان التهابی پستان نوعی نادر و با رشد سریع از سرطان است که اغلب باعث ایجاد توده  بارزی نمی شود. به‌جای آن، امکان دارد پوست پستان ضخیم و قرمز شده و شاید پستان، مانند پوست پرتقال، گود افتادگی‌هایی پیدا کند. ممکن است این ناحیه گرم یا به‌طور غیرطبیعی حساس هم شده و ورم‌هایی در آن ظاهر شود که به جوش شباهت دارند.

پیشگیری از سرطان پستان 


هرچه سرطان پستان زودتر ردیابی شود، درمان آن آسان‌تر خواهد بود .

همیشه به زنان توصیه شده که حداقل ماهی یک بار پستان های خود را چک کنند . اما  اگر زنی بخواهد معاینه شخصی پستان را انجام دهد، باید حتماً شیوه انجام این کار را از پزشک یا مامای خود آموزش ببیند .  

اگر توده ای در پستان خود لمس کردید :

اول اینکه نباید وحشت کنید. 80 درصد توده‌های موجود در پستان سرطانی نیستند. اینجا توضیح داده ام. بلکه اکثر این توده‌ها کیست‌های بی‌ضرر یا تغییرات بافتی مرتبط با سیکل قاعدگی زنان می باشند. اما اگر  چیزی غیرعادی در پستان خود پیدا کردید، باید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. اگر این چیز غیرعادی سرطان باشد، هرچه زودتر پیدا شود بهتر خواهد بود. و اگر سرطانی نباشد، به هر حال تست کردن آن باعث آسودگی شما  می شود. 

نمونه برداری از توده پستان 


 تنها راه مطمئن تعیین اینکه  آیا توده‌ای سرطانی می باشد این است که از آن نمونه‌برداری شود که گاهی اوقات این کار با استفاده از یک سوزن انجام می‌شود، تا در آزمایشگاه بر روی آن معاینات بیشتری صورت گیرد. گاهی اوقات نیز برای برداشتن بخشی ازتوده یا کل آن جهت انجام معاینات، عمل جراحی صورت می گیرد.

    
برخی از انواع سرطان پستان توسط هورمون‌های استروژن و پروژسترون تشدید می‌شوند. با انجام نمونه‌برداری می‌توان مشخص نمود که آیا تومور دارای گیرنده‌های استروژن (ER مثبت) و یا گیرنده‌های پروژسترون (PR مثبت) است. تقریباً دو سوم از موارد سرطان پستان نسبت به هورمون حساس هستند. چند دارو در دسترس است که با استفاده از آنها می‌توان مانع از آن شد که هورمون ها باعث پیشبرد  رشد بیشتر سرطان  شوند.
 تقریباً 20% از بیماران، سلول‌های سرطانی پستان دارای تعداد بسیار زیادی گیرنده پروتئینی به نام HER2 هستند. این نوع سرطان، که آن را HER2 مثبت می‌نامند، گرایش دارد سریع‌تر از دیگر شکل‌های سرطان پستان گسترش یابد. تعیین اینکه آیا تومور HER2 مثبت است اهمیت دارد، زیرا برای این شکل از سرطان از درمان‌های خاصی استفاده می شود.

مرحله بندی سرطان پستان
پس از تشخیص سرطان پستان، گام بعدی تعیین اندازه تومور و میزان گسترش آن است. این فرآیند را مرحله‌بندی می‌نامند. پزشکان از مراحل صفر تا چهار استفاده می کنند تا شرح دهند که آیا سرطان به‌صورت موضعی در پستان وجود دارد، به غدد لنفاوی مجاور حمله نموده، یا در اندام‌های دیگر مانند ریه گسترش‌یافته است. دانستن مرحله و نوع سرطان پستان به گروه مراقبت بهداشتی کمک می‌کند  راهبرد درمانی را  تعیین کنند.
احتمال زنده ماندن بیمار مبتلا به سرطان پستان به شدت به این بستگی دارد که سرطان تا چه اندازه زود تشخیص داده شود. بر طبق گفته محققین، 100% از زنانی که دچار مرحله اول سرطان پستان هستند، در مقایسه با زنانی که به سرطان مبتلا نمی‌باشند، دست‌کم 5 سال زنده می‌مانند، و بسیاری از زنان این گروه برای همیشه عاری از سرطان می‌مانند. هرچه سرطان پیشرفته‌تر باشد، این درصد بقا پایین‌تر می‌رود. در مرحله چهارم سرطان پستان، میزان بقای نسبی 5 ساله به 20% کاهش می‌یابد. اما امکان دارد با یافتن درمان های مؤثرتر این درصدهای بقا افزایش یابد.

درمان سرطان پستان 

1.جراحی
انواع متعددی از جراحی سرطان پستان وجود دارد که از بیرون آوردن ناحیه اطراف توده (توده‌برداری یا جراحی حفظ پستان) تا برداشتن کل پستان (Mastectomy) متغیر است.

2.پرتودرمانی (رادیوتراپی )

 از پرتوهای پرانرژی برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. امکان دارد از پرتودرمانی پس از انجام عمل جراحی استفاده کنند تا سلول‌های سرطانی باقی‌مانده در بدن را از بین ببرند.  برای درمان سرطانی  که به دیگر قسمت‌های بدن گسترش‌یافته است هم می‌توان از پرتودرمانی همراه با شیمی‌درمانی استفاده کرد. ممکن است عوارض جانبی شامل خستگی و تورم  یا احساسی شبیه به آفتاب سوختگی در ناحیه درمان شده باشد.زشک خود درباره نقاط قوت و ضعف این رویه‌ها مشورت نماید.

3.شیمی درمانی
در شیمی‌درمانی از دارو برای کشتن سلول‌های سرطانی موجود در سراسر بدن استفاده می‌شود. این داروها اغلب در داخل ورید تزریق می‌شوند، اما گاهی اوقات بیمار آنها را بلع می‌کند یا آنها را در بدن او تزریق می کنند. ممکن است پس از عمل جراحی از شیمی‌درمانی برای کاهش دادن احتمال برگشت سرطان استفاده کنند. در زنان مبتلا به سرطان پستان پیشرفته، ممکن است شیمی‌درمانی در کنترل نمودن رشد سرطان مفید واقع شود.امکان دارد عوارض جانبی شامل ریزش مو، تهوع، خستگی، و بالاتر رفتن خطر عفونت باشد.

4.هورمون درمانی
هورمون‌درمانی یکی از درمان‌های مؤثر برای زنان مبتلا به سرطان ER مثبت یا PR مثبت است. اینها سرطان‌هایی هستند که در پاسخ  به هورمون‌های استروژن یا پروژسترون سریع‌تر رشد می‌کنند. با هورمون‌درمانی می‌توان از این تأثیر جلوگیری نمود. از هورمون‌درمانی بیشتر از همه پس از جراحی سرطان پستان استفاده می‌کنند تا به جلوگیری از برگشت سرطان کمک شود. همچنین امکان دارد هورمون‌درمانی برای کاهش دادن احتمال ایجاد سرطان در زنانی به‌کار رود که با بالا بودن خطر سرطان پستان مواجه هستند. هدف‌درمانی‌ها داروهای جدیدتری هستند که ویژگی‌های خاصی را در داخل سلول‌های سرطانی هدف می‌گیرند. به‌عنوان مثال، در بدن زنان مبتلا به سرطان پستان HER2 مثبت مقدار بسیار زیادی از پروتئینی به نام HER2  وجود دارد. با هدف‌درمانی می‌توان از پیشبرد رشد سلول‌های سرطانی توسط این پروتئین جلوگیری کرد. این داروها اغلب همراه با شیمی‌درمانی استفاده می‌شوند؛ و معمولاً، در مقایسه با شیمی‌درمانی، عوارض جانبی خفیف‌تری ایجاد می‌کنند.
 

با تشکر ازموسسه تحقیقات ، درمان و آموزش سرطان

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 265 تاريخ : دوشنبه 16 فروردين 1395 ساعت: 3:24

واکسن های لازمه در دوران بارداری 

 واکسن هایی که در بارداری باید تزریق کنید

مادران باردار در طی بارداری همیشه استرس و نگرانی هایی در مورد وضعیت جنین شان دارند. به همین دلیل با تجویز هر دارو یا واکسنی اولین سوالی که ایجاد می شود این است که « آیا ضرری برای جنین ندارد »؟
شما مادران عزیز باید اطمینان داشته باشید که تجویز واکسن ها در صورت نیاز  و به صلاح دید پزشک می باشد و نه تنها هیچ مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی کند بلکه نزدن آن می تواند خطراتی برای مادر و جنین داشته باشد. ما در این جا با بیان ساده در مورد واکسن های که در این دوران می توان استفاده کرد و هم چنین واکسن هایی که در بارداری منع مصرف دارند و نباید استفاده شود توضیحاتی ارائه می دهیم به امید این که برای مادران مفید واقع شود .

واکسن های روتین بارداری 

 سه واکسنی که در دوران بارداری به صورت روتین برای مادران توصیه می شود شامل : واکسن آنفلونزا، واکسن کزاز - دیفتری و واکسن هپاتیت ب می باشد.

واکسن آنفلونزا در بارداری

آنفلوانزا یکی از بیماری های شایع در فصل های سرد سال می باشد که با تب ،سوزش گلو و دردهای عضلانی شروع می شود .بنابر توصیه وزارت بهداشت کشور تمام مادران باردار باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند. مادرانی که که در اوایل آبان تا اسفند  باردار هستند  باید یک دوز واکسن غیر فعال آنفلونزا را (در هر سنی از بارداری که هستند) تزریق کنند. اما  مادرانی که به بیماری های خاصی ( بیماری قلبی و عروقی ،آسم، دیابت و یا نقص سیستم ایمنی و ....) مبتلا هستند  باید در هر ماهی از سال که باردار هستند باید نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند .

واکسن آنفولانزا در بارداری


نحوه تزریق واکسن آنفلوآنزا در بارداری

واکسن آنفولانزا باید در دوزی که پزشک تجویز کرده به صورت داخل عضلانی یا زیر جلدی عمیق تزریق شود.

عوارض واکسن آنفلوآنزا در بارداری

باید بدانید که  محل تزریق اصولا کمی قرمز و متورم می شود که مشکلی نیست و خودبخود برطرف می شود.
 واکسن های آنفولانزا در تمامی مراحل بارداری قابلیت مصرف دارند. بی خطری آن در سه ماه دوم و سوم ، (نسبت به سه ماهه اول) بیشتر ثابت شده است.  همچنین واکسن آنفولانزا را می توان در دوران شیردهی تجویز کرد.

تحقیقات نشان داده است مادران بارداری که واکسن آنفلونزا را دریافت کرده اند میزان بروز بیماری آنفلونزا در نوزادان آن ها 63 درصد کاهش یافته است. و هم چنین بیماری های تنفسی تب دار در این نوزادان 33 ددرصد کاهش یافته است .
تازه‌ ترین بررسی‌های انجام شده بر روی واکسن آنفلوانزا نشان می‌دهد که تجویز واکسن آنفولانزا در دوران بارداری خطری برای جنین به همراه ندارد. در گزارشی که اخیراً در پانزدهمین کنفرانس بنیاد ملی بیماریهای عفونی با محوریت «پژوهش در واکسن» در شهر Baltimore ایالت Maryland امریکا ارائه گردید، بر بی‌خطر بودن واکسن آنفلوانزا در جنین تأکید شده است. (بیشتر بدانید: آنفولانزا در بارداری)


واکسن کزاز، دیفتری (دوگانه ویژه بزرگسالان ):

بیماری کزاز یک بیماری عفونی خطرناک می باشد علائم بیماری کزاز به صورت سفتی غیر قابل کنترل عضلات ناحیه گردن ، قفل شدن دندان ها و سفتی کل عضلات بدن تظاهر می کند و اصولا به دنبال آلودگی زخم های عمیق  یا حتی بریدگی های جزیی پوست با باکتری به نام کلستریدیوم تتانی ایجاد می شود . ایمن شدن نسبت به این بیماری تنها از طریق واکسیناسیون و انتقال آنتی بادی از مادر به جنین می باشد .مادران باردار با تزریق واکسن کزاز می توانند هم خودشان و هم نوزادشان را در برابر این بیماری محافظت کنند .طبق برنامه واکسیناسیون کشوری زنان در سنین باروری و هم چنین زنان باردار باید نسبت به این بیماری واکسینه شوند. زنان در سنین باروری باید طبق جدول زیر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند : (بیشتر بدانید: واکسن کزار در بارداری)

نوبت  حداقل فاصله درصد ایمنی 
 اول - -
 دوم یک ماه سه سال
 سوم شش ماه  پنج سال
 چهارم یک سال  ده سال
 پنجم یک سال تا پایان سن باروری

واکسن کزاز در بارداری
 


*در مادراني كه قبلاً واکسن کزاز نزده اند، دو  نوبت تزریق  واکسن دوگانه (کزاز و دیفتری )  انجام مي شود: 
 نخستین تزریق در هفتۀ 20-16 بارداری و تزریق دوم در هفتۀ 24-20
 حداقل باید یک ماه بین دو تزریق فاصله باشد و بهتر است تزریق دوم دست کم یک ماه پیش از زمان زایمان انجام شود.


 *اگر مادر بارداری قبلا این واکسن را دریافت کرده ، فقط یک نوبت تزریق کافی است.
*  مادرانی که قبلا واکسن کزاز زده اند اما بیش از 10 سال از آخرین تزریق میگذرد ، در هفته 28 بارداری باید واکسن بزنند.

واکسن هپاتیت B

بیماری هپاتیت ب یک بیماری عفونی است که کبد را درگیر میکند عامل این بیماری یک ویروس می باشد این ویروس از راه خونی (مانند انتقال خون ) ، از راه جنسی و هم چنین از طریق مادر به نوزاد ( در دوران بارداری )  منتقل می شود. (بیشتر بدانید :  هپاتیت در بارداری)

واکسن هپاتیت در بارداری


چطور متوجه بشم که به واکسن هپاتیت نیاز دارم یا نه ؟ 

به سادگی ! با انجام آزمایش آنتی بادی هپاتیت ! اگر میزان آنتی بادی هپاتیت شما بالا باشد ( و در عین حال ، آنتی ژن ش منفی باشد) این یعنی شما مصونیت دارید . اما اگر پایین باشد، یعنی نیاز به واکسن دارید . 
این واکسن در سه نوبت باید استفاده شود:

  •  اولین مراجعه نوبت اول واکسن تزریق می شود.
  •  نوبت دوم یک ماه بعد از نوبت اول تزریق می شود.
  • نوبت سوم نیز 6 ماه بعد از نوبت " اول" می باشد. 

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 288 تاريخ : يکشنبه 15 فروردين 1395 ساعت: 18:34

سرطان پستان یک غده بدخیم است که از سلول‌های بافت پستان منشاءء می‌گیرد. این سرطان اغلب در زنان ایجاد میشود ولی مردان نیز میتوانند به آن دچار شوند. موضوع صحبت ما در این بخش سرطان سینه در زنان است.

آشنایی با انواع سرطان پستان

علت سرطان پستان چیست؟

تغییرات مشخصی در DNA سلول‌های طبیعی پستان، باعث سرطانی شدن آنها میشود. DNA یک ساختار شیمایی در هر کدام از سلول‌های بدن است که ساختار ژن‌های ما و دستورالعمل عملکرد سلول‌ها را مشخص میکنند. بعضی از تغییرات ارثی در DNA باعث افزایش ریسک سرطان شده و مسئول بعضی انواع سرطان‌های فامیلی میشوند ولی اکثر سرطان‌های سینه در اثر آسیب و تغییرات ناگهانی و تصادفی DNA در یک سلول منفرد و نه به‌صورت تغییر ارثی طی زندگی طبیعی یک زن ایجاد میشوند. به اینها تغییرات اکتسابی گفته میشود و اکثر انواع سرطان‌های سینه در اثر چندین جهش و تغییر اکتسابی در ژن سلول ایجاد میشوند. اما تا امروز علت اغلب این جهش‌های اکتسابی که منجر به سرطان سینه میشوند، ناشناخته است.

با وجودی که علت قطعی سرطان سینه شناخته شده نیست، ولی ریسک فاکتور و عوامل خطر مشخصی مرتبط با بیماری شناخته شده‌اند. عامل خطرساز، هر چیزی است که شانس فرد را برای ابتلا به بیماری مثل سرطان افزایش میدهد. انواع مختلف سرطان، ریسک فاکتورهای متفاوتی دارند. بعضی از این عوامل خطرساز مثل سیگار کشیدن، الکل و رژیم غذایی قابل تغییر بوده و بستگی به نحوه زندگی فرد دارد. ولی سایر عوامل مثل سن، نژاد و جنس یا سابقه خانوادگی ثابت و غیرقابل تغییرند. ولی داشتن یک عامل خطرساز و یا حتی چند مورد به این معنی نیست که فرد به بیماری دچار میشود.

بعضی زنان با یک و یا چندین عامل خطرساز، هیچ‌گاه به سرطان سینه مبتلا نمیشوند. و نیز اغلب زنان با سرطان پستان هیچ ریسک فاکتور شناخته شده‌ای ندارند. در نتیجه با وجودی که تمام زنان در ریسک ابتلا به سرطان سینه هستند، عوامل زیر باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری میشوند.

با وجودی که بسیاری از این ریسک فاکتورها شانس ابتلا و پیشرفت سرطان سینه را افزایش میدهند، هنوز مشخص نیست که دقیقاً این عوامل چگونه باعث سرطانی شدن سلول‌ها میشوند.

به‌ نظر میرسد هورمون نقش بسیار مهمی ‌در بعضی از انواع سرطان سینه ایفا میکند ولی نحوه ایجاد و روند آن به‌طور کامل شناخته‌شده نیست. در اینجا ببینید آموزش تصویری خودآزمایی سرطان پستان

شناخت بافت پستان

برای شناخت این بیماری، آشنایی با اصول اولیه، ساختار طبیعی و قسمت‌های مختلف بافت پستان بسیار کمک‌کننده است.

بافت پستان خانم‌ها از چندین قسمت تشکیل شده است:

  • لوبول‌ها: غددی که شیر تولید میکنند.
  • مجاری: لوله‌های کوچکی که شیر را از غدد تولیدکننده شیر به نوک پستان انتقال میدهند.

بافت چربی  که اطراف لوبول و مجاری را فراگرفته است . 
بافت همبند و عروق خونی و ...


اغلب سرطان‌های سینه از سلول‌هایی که جدار مجاری را میپوشانند منشاءء میگیرند (و به آنها سرطان داکتال یا مجرایی گفته میشود) . بعضی دیگر از سلول‌های غدد ترشح‌کننده شیر منشاء میگیرند (به آنها سرطان لوبولار گفته میشود) و تعداد کمی ‌از سایر بافت‌ها منشاء میگیرند.

سیستم لنفاوی

سیستم لنفاوی به دلیل اینکه یکی از راه‌های انتشار سلول‌های سرطانی پستان میباشد، بسیار مهم است. این سیستم از قسمت‌های متعددی تشکیل شده است.

1. گره‌های لنفاوی: تجمعات سلول‌های ایمنی کوچک و لوبیایی شکل که با عروق لنفاوی مرتبطند. این سلول‌ها نقش مهمی ‌در مقابله با عفونت ایفا میکنند. عروق لنفاوی مشابه وریدهای کوچکی هستند که به‌جای خون مایع شفافی به نام لنف را از بافت پستان خارج میکنند.

سلول‌های بافت سرطانی میتوانند وارد عروق لنفاوی شده و از راه آنها شروع به رشد در گره‌های لنفاوی کنند. اغلب عروق لنفاوی بافت پستان به گره‌های لنفاوی زیر بغل میریزند اگر سلول‌های سرطانی به این گره‌های لنفاوی زیر بغل راه یابند و رشدشان را ادامه دهند باعث بزرگی و تورم این غدد و گره‌ها میشوند. تشخیص این که سلول‌های سرطانی به این گره‌ها و غدد لنفاوی انتشار یافته‌اند بسیار مهم است. چون انتشار به این گره‌ها، احتمال انتشار آنها در سیستم گردش خون و گسترش به سایر قسمت‌های بدن را بیش‌تر میکند. و این حالت روی برنامه درمانی مؤثر است.

عروق لنفاوی بافت پستان

انواع اصطلاحات مربوط به سرطان سینه

ممکن است برایتان سخت باشد که معنی و مفهوم بعضی واژه‌ها و اصطلاحاتی که تیم پزشکیتان برای صحبت در مورد سرطان سینه به‌کار میبرند را متوجه شوید.

در اینجا برای آگاهی بیش‌تر بعضی کلمات کلیدی که برای توصیف سرطان سینه به‌کار میروند آورده شده‌اند:

کارسینوم

این واژه برای توصیف سرطانی که از لایه داخلی پوشاننده هر عضوی ایجاد میشود به‌کار میرود. تقریباً تمام انواع سرطان سینه از نوع کارسینوم است مثل بافت پستان (چه کارسینوم داکتال (مربوط به مجاری) و چه کارسینوم لوبولار (مربوط به غدد ترشحی)

آدنوکارسینوم

نوعی از سرطان است که از بافت غده‌ای منشاء میگیرد.

(بافت غده‌ای شامل بافتی است که موادی تولید و ترشح میکند) لوبول‌ها و داکت و مجاری در بافت پستان، بافت غده‌ای هستند که وظیفه تولید شیر را بر عهده دارند. در نتیجه سرطان‌هایی که از این نواحی منشاء میگیرند آدنوکارسینوم نامیده میشوند.

کارسینوم درجا

این اصطلاح برای مراحل ابتدایی سرطان که هنوز سلول‌های سرطانی در لایه‌های سلولی منشاء گرفتة اولیه باقیمانده‌اند به‌کار میرود. در سرطان سینه این اصطلاح به این معنی است که سلول‌های سرطانی فقط در مجاری (در نوع کارسینوم داکتال یا مجرایی درجا) و یا فقط در غدد یا لوبول (در نوع کارسینوم لوبولار درجا) موجودند و به بافت‌های عمیق‌تری در بافت پستان و یا سایر اعضای بدن انتشار نیافته‌اند. گاهی اوقات به این نوع، سرطان پستان غیرمهاجم هم گفته میشود.

کارسینوم مهاجم و یا نفوذکننده و منتشرشده

سرطان مهاجم، نوعی است که از محدودة لایة سلولی اولیه که از آن منشاء گرفته، تجاوز کرده (برخلاف کارسینوم درجا). اغلب انواع سرطان‌های سینه از این نوع مهاجم هستند. چه نوع کارسینوم داکتال و چه نوع کارسینوم لوبولار.

سارکوم

سارکوم‌ها سرطان‌هایی هستند که از بافت‌های همبند بدن مثل بافت عضلانی، چربی و یا ساختارهای عروقی خونی منشاء میگیرند. سارکوم‌های پستان بسیار نادرند.

انواع مختلف سرطان سینه

انواع مختلف سرطان سینه شناخته شده‌اند. بسیاری از آنها بسیار نادرند. گاهی اوقات غده‌های پستان میتوانند ترکیبی از این انواع و یا مخلوطی از انواع سرطان‌های مهاجم و درجا باشند.

1. کارسینوم داکتال (مجرایی) درجا (DCIS)

شایع‌ترین نوع سرطان سینه غیرمهاجم است. و این نوع سرطان مجرایی درجا به این معناست که سلول‌های سرطانی تنها در مجاری پستان وجود دارند و از طریق جدار مجاری به داخل بافت پستان منتشر نشده است. تقریباً تمام زنان در این مرحله از سرطان قابل درمان‌اند. اغلب بهترین راه تشخیص این سرطان مجرایی درجا در مراحل اولیه از طریق ماموگرافی است.

2. کارسینوم درجای غده‌ای (لوبولار)(LCIS)

در این نوع، پروسه بدخیمی ‌از غدد تولیدکننده شیر شروع میشود ولی محدود به این سلول‌های غده‌ای باقی میماند و از جدار لوبول‌ها پیشروی نمیکند. با وجودی که این نوع سرطان لوبولی درجا نیز، سرطان واقعی نیست ولی داشتن این نوع کارسینوم باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان در زنان در آینده میشود. به همین دلیل، انجام ماموگرافی منظم و دقیق در زنان مبتلا به این نوع کارسینوم لوبولار درجا (LCIS) بسیار بسیار مهم است.

3. کارسینوم داکتال(مجرایی) مهاجم و نفوذ کنندIDC))

این نوع کارسینوم شایع‌ترین نوع سرطان سینه است. شروع اولیه آن از مجرایی شیری است. سپس از جدار مجاری عبور، نفوذ و گسترش مییابد و به بافت‌های مختلف پستان تهاجم میکند. و از آن طریق میتواند در سایر قسمت‌های بدن منتشر شود.
از هر 10 سرطان مهاجم سینه، 8 تا از نوع کارسینوم مهاجم مجرایی یا داکتال است.

4. کارسینوم لوبولار(غده‌ای) مهاجم و نفوذ کننده (ILC)

این نوع سرطان از غدد شیری یا لوبول‌ها منشاء میگیرند. میتوانند به بقیه قسمت‌های بدن پخش شوند. از هر 10 سرطان مهاجم سینه، یکی از این نوع است.

5. سرطان سینه التهابی (IBC)

این نوع غیرشایع سرطان سینه مهاجم 1% -3% انواع سرطان‌ سینه را شامل میشود.

اغلب یک توده مجزا وجود ندارد و در مقابل، پوست پستان قرمز و گرم شده و نمای ضخیم و سوراخ سوراخ مشابه پوست پرتقال پیدا میکند. پستان درگیر ممکن است بزرگتر، سفت‌تر، دردناک یا همراه خارش شود.

در مراحله اولیه، این نوع سرطان، اغلب با عفونت اشتباه میشود. به دلیل اینکه هیچ توده مشخصی در پستان وجود ندارد، در ماموگرافی قابل تشخیص نیست که باعث میشود تشخیص اولیه این سرطان در مراحل اولیه را سخت‌تر هم بکند. شانس، احتمال انتشار و پیش‌آگهی آن از سرطان مهاجم لوبولار و یا داکتال بالاتر است.

با تشکر از موسسه تحقیقات ،درمان و آموزش سرطان

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 304 تاريخ : يکشنبه 15 فروردين 1395 ساعت: 18:34